Alleen in Afrika en het Midden-Oosten.

Zo. Nu eerst een Bavaria Smalt.

In Nederland kennen we Swinkels natuurlijk van bier en vooral van het merk Bavaria. Qua sponsoring & partnerships zijn ze al generaties lang supporter van PSV. Maar ze stonden natuurlijk vooral bekend om hun Ambush marketingactiviteiten tijdens het WK voetbal van 2010 in Zuid-Afrika.

Bavaria is nog steeds actief in Zuid-Afrika. Niet met activiteiten rondom voetbal, maar met activiteiten rondom ‘running’. Met Bavaria Smalt is men partner van de Comrades Marathon, de oudste en qua deelnemersveld sterkste 'ultramarathon ter wereld; in 12 uur moet ongeveer 90 kilometer worden afgelegd.

Afrika en het Midden-Oosten zijn een belangrijke prioriteit voor Swinkels. Daar wordt binnenkort ‘Bavaria Smalt’, inderdaad: met een ‘S’ ervoor, gerebrand en opnieuw geïntroduceerd. Het is geen maltbier maar een frisdrank met mout. En zo wordt het ook vermarkt. En aangezien voetbal daar veel minder populair is en hardlopen en hun helden veel populairder zijn, wordt de koppeling gezocht met de meest succesvolle marathonloper uit Afrika: Eliud Kipchoge. “Hij belichaamt de essentie van ons merk; het is de perfecte fit met het merk,” zegt Tom Robberechts, Brand Marketing Director MEA Swinkels.

Het idee komt uit de koker van Global Sports Communication (GSC) uit Nijmegen, een managementbureau dat zich richt op het vertegenwoordigen van wereldklasse atleten en het organiseren van atletiekevenementen. Het bedrijf werd ongeveer 35 jaar geleden opgericht door Jos Hermens, zelf een voormalig topatleet. Door zijn eigen ervaringen met blessures tijdens zijn carrière, zag Hermens de noodzaak in van goede begeleiding en management voor atleten.

In de beginjaren richtte GSC zich voornamelijk op atletenmanagement. Men begon met het regelen van sponsors, wedstrijden en zorgde voor de juiste coaches en fysiotherapeuten voor de atleten. Door de jaren heen breidde het bedrijf zich uit met een evenemententak. GSC organiseert en beheert nu diverse wedstrijden wereldwijd, waaronder de FBK Games in Nederland, en evenementen in landen als China, India en Duitsland.

Zeven jaar geleden breidde GSC zijn activiteiten verder uit met een marketingtak. Dit leidde tot de oprichting van het NN Running Team, een team van topatleten waaronder de beroemde marathonloper Eliud Kipchoge. Tijdens de COVID-pandemie vroegen sponsors GSC om commerciële content te maken, wat resulteerde in de oprichting van Global Sports Media House. Dit nieuwe bedrijf helpt merken om de brug te slaan tussen de zakelijke wereld en de sportwereld. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met Bavaria Smalt, waarvoor content werd geproduceerd met Eliud Kipchoge in Kenia.

GSC vertegenwoordigt momenteel ongeveer 120 atleten uit 20 verschillende landen. Het bureau onderhandelt met organisatoren en sponsors, regelt reizen, accommodatie en visa, en biedt uitgebreide medische, trainings- en marketingondersteuning. Daarnaast rekruteert GSC elite-atleten voor internationale atletiekevenementen zoals de marathons van Amsterdam, Mumbai en Hamburg. GSC beheert een aantal prominente atleten zoals marathonloper Eliud Kipchoge, hardloopster Sifan Hassan, middellangeafstandsloper Faith Kipyegon en baanwielrenner Harrie Lavreysen.

Global Sports Media House (GSMH) is een full-service media agency die content maakt in de topsport. GSMH heeft al content geproduceerd voor grote merken zoals Nike Running, INEOS, Abbott, HiPRO, Powerade en NxtOffice. De lancering van GSMH hangt samen met de herlancering van Bavaria Smalt.

Marleen Vink-Rennings, Marketing Director van GSC: “GSMH is ontstaan uit een passie voor sport en content. Onze kracht ligt in het begrijpen van topsporters en het vertalen van hun verhalen naar realistische output voor klanten. We creëren op maat gemaakte, authentieke content die zowel bij de atleten als de merken past. Dit omvat commerciële campagnes, social mediacampagnes en event promoties.” Marleen benadrukt dat GSMH dankzij hun ervaring met atleten in staat is om authentieke en effectieve content te leveren die zowel atleten als merken ten goede komt. De ervaring met atleten zorgt ervoor dat de content authentiek blijft en dat atleten comfortabel kunnen werken, zelfs als ze geen natuurlijke filmsterren of modellen zijn.

Tom Robberechts: “We hebben een contentshoot gehad en het werd duidelijk dat Eliud Kipchoge werkte met mensen die hij kende. Hij was merkbaar op zijn gemak, wat bijdroeg aan een soepel verloop van de productie. Werken met het team van Marleen was essentieel, omdat zij bekend zijn met de regio en weten hoe daar te werken en te filmen. De expertise van Marleen's team zorgde ervoor dat alles vlot en probleemloos verliep. We hebben nu geweldige materialen die we in de Bavaria Smalt-campagne kunnen gebruiken”.