De LEGO Groep en Formule 1 hebben een meerjarige samenwerking aangekondigd. Met deze samenwerking willen beide merken hun wereldwijde fanbases samenbrengen en jong en oud betrekken bij de spanning en innovatie van de Formule 1. Met deze samenwerking wordt het 75-jarige bestaan van het FIA Formule 1 Wereldkampioenschap op een unieke en speelse manier gevierd, waarbij technologie, innovatie en creativiteit samenkomen in een nieuwe beleving voor fans wereldwijd.
Vanaf 2025 worden er LEGO fan zones gelanceerd bij verschillende Grands Prix, gecombineerd met een reeks digitale en fysieke activaties. Dit initiatief speelt in op de groeiende populariteit van Formule 1 bij jongere fans. Recente gegevens tonen aan dat meer dan vier miljoen kinderen tussen 8 en 12 jaar de sport actief volgen in de EU en de VS, terwijl 40% van de Instagram-volgers van F1 jonger is dan 25 jaar.
De samenwerking omvat een divers portfolio van LEGO-producten, waarmee Formule 1-teams tot leven komen in LEGO-steenformaat. Dit varieert van LEGO DUPLO sets voor de jongste bouwers tot gedetailleerde bouwsets voor tieners en volwassenen. Fans kunnen iconische momenten van de racebaan, pitlane en garages reconstrueren en zo de technische hoogstandjes van de sport op een interactieve manier ervaren.
Julia Goldin, Chief Product & Marketing Officer van de LEGO Groep: "Bij de LEGO Groep hebben we een trotse geschiedenis van het namaken van F1-auto’s in LEGO-steenformaat. We geloven dat deze samenwerking, via LEGO-spel en -bouw, de magie van deze sport nog dichter bij alle fans zal brengen. Hiermee kunnen ze hun passie op een nog meeslependere en spannendere manier beleven en zal de kracht van LEGO-creativiteit en verbeelding de sensatie van F1 verder versterken."
Emily Prazer, Chief Commercial Officer van Formule 1, voegt daaraan toe: "De LEGO-steen heeft een vonk van creativiteit en bouwpassie aangewakkerd bij miljoenen kinderen en volwassenen wereldwijd. Met deze samenwerking kunnen fans de wereld van Formule 1 opnieuw creëren en verkennen, steen voor steen, en zich verdiepen in de mechanische en technologische complexiteit van de sport via spel."
Tijdens dertien Formule 1-races wereldwijd kunnen bezoekers de LEGO F1-collectie ontdekken en deelnemen aan interactieve activiteiten. In de LEGO Fan Zone kunnen fans zich onderdompelen in de wereld van LEGO en Formule 1 met bouwsets, photobooths en een LEGO Pit Shop waar officiële F1 LEGO-sets verkrijgbaar zijn. Van 29 tot 31 augustus 2025 strijkt deze beleving ook neer op Circuit Zandvoort.
Daarnaast zijn de LEGO F1-sets verkrijgbaar in alle LEGO-winkels in Nederland en het LEGO Discovery Center in Scheveningen, waar exclusieve Formule 1-evenementen en bouwactiviteiten worden georganiseerd tussen maart en juni 2025.
Voor jonge fans is er een speciale online ervaring op www.kids.LEGO.com/f1 waar zij hun eigen raceskills kunnen testen in een LEGO F1-game.