Drie grote winnaars SponsorRingen

In een gezellige en volle AFAS Live werden gisterenavond de SponsorRingen 2023 uitgereikt. Daarbij vielen meerdere partijen dik in de prijzen: ABN AMRO, Philips & PSV en Mentos & de Grote Prijs van Nederland namen allemaal 2 Awards mee. Opvallend was dat de Ring voor Creativiteit niet werd toegekend aan een van de 4 ingezonden cases.

ABN AMRO

Won de Gouden SponsorRing in de categorie Cultuur voor hun samenwerking ‘Women in Street Art’ met STRAAT Museum. Daarnaast werd aan ABN AMRO de Ring uitgereikt voor het Beste gebruik van data & insights.

Philips & PSV

Wonnen de Gouden SponsorRing in de categorie Sport voor ‘Philips Sport Vereniging Voor het leven’, en samen met Sanquin de Gouden SponsorRing voor de case ‘Bloedverwanten’ in de categorie Maatschappij.

Mentos & de Grote Prijs van Nederland

Wonnen de Gouden SponsorRing in de categorie entertainment en de bronzen SponsorRing in de categorie Branded Content & Media Partnerships.

In de categorie Sport werden maar liefst twee zilveren SponsorRingen uitgereikt, namelijk aan ARAG: Supporter van Fairplay en aan DHL #Samedream (een unieke samenwerking met vier sportbonden en hun nationale vrouwenteams in hockey, voetbal, handbal en (beach)volleybal).

ING & Talpa Network gingen er met de Gouden SponsorRing vandoor in de categorie Branded Content & Media Partnerships voor hun case ‘ongelijke kansen in het voetbal’. Volgens de Jury tonen ING en Talpa veel lef met dit programma. De campagne heeft de verwachtingen ver overtroffen en heeft ook gezorgd voor een succesvolle koppeling van het thema ongelijkheid in de voetbalwereld en diversiteit en inclusie aan het merk ING.

TIG Sports had de eer om de eerste SponsorRingen Special te ontvangen voor hun grote bijdrage aan de ontwikkeling van de Nederlandse sportmarketing. De Ring werd door voorzitter Maarten Hoffer namens het bestuur van de SponsorRingen uitgereikt. “Via hun langjarige samenwerkingen bewijzen de mensen van TIG Sports dat succesvolle evenementen een belangrijke motor achter de groei van sporten en bonden kunnen zijn. Wat in de gesprekken met samenwerkingspartners van TIG Sports hierin structureel terugkomt, zijn twee woorden: wereldwijde benchmark. TIG zet Nederland als evenementenland op de kaart.”

SponsorRing Talent van het Jaar was dit jaar Tijn Koolen van de KNVB. Ook deze SponsorRing werd voor het eerst uitgereikt. Mariëlle Krouwel gaf namens de jury aan iemand met passie én rust te zien. “Het is iemand van wie we denken en hopen dat dit talent nog heel lang actief zal zijn in het sponsorvak”.

Nationale Nederlanden won met ‘Het geheim van het meisje met de parel’ de SponsorRing voor (Beste gebruik van) Content. ‘Van Feyenoord Fan naar Univé Lid’ won de SponsorRing voor (Beste gebruik van) ROI / Businesscase.

Er werd geen SponsorRing uitgereikt voor (Beste gebruik van) Creativiteit. De hoofdjury gaf bij monde van Guido Klomp aan: “De categorie 'Creativiteit' is in het leven geroepen om creativiteit te vieren die de jury, maar ook het vak, jaloersmakend doet kijken naar het creatieve aspect van een sponsorcampagne. We hebben 4 creatieve cases beoordeeld, maar daarbinnen helaas niet die jaloersmakende case gevonden. Daarom hebben de vak- en hoofdjury’s unaniem besloten om dit jaar geen prijs toe te kennen. We hopen dat de editie van 2024 weer veel mooie creatieve sponsorcases oplevert.”

Het complete juryrapport van de SponsorRingen is hieronder te downloaden.

De Winnaars


Branded Content & Media Partnerships

Goud: ING & Talpa Network over ongelijke kansen in het voetbal

Zilver: VriendenLoterij en ESPN: Voetbal Geeft

Brons: Mentos Grote Prijs van Nederland

Cultuur

Goud: ABN AMRO en Women in Street Art

Zilver: KPN en Dichter bij Vermeer (Het Rijksmuseum)

Entertainment

Goud: Mentos Grote Prijs van Nederland

Zilver: Het Magische Kookboek van Albert Heijn en Disney

Maatschappij

Goud: Philips, Sanquin en PSV: Bloedverwanten

Brons: Nederlandse Loterij en Fonds Gehandicaptensport: Geen Smoesjes

Sport

Goud: Philips Sport Vereniging Voor het leven

Zilver: ARAG: Supporter van Fairplay

Zilver: DHL #Samedream (een unieke samenwerking met vier sportbonden en hun nationale vrouwenteams in hockey, voetbal, handbal en (beach)volleybal)

Brons: TOTO Dart Kings

Deelgebieden

(Beste gebruik van) Content: “Het geheim van het meisje met de parel” van Nationale Nederlanden

(Beste gebruik van) Data & insights: ABN AMRO: data driven sponsoring

(Beste gebruik van) ROI / Businesscase: Van Feyenoord Fan naar Univé Lid

(Beste gebruik van) Creativiteit: niet uitgereikt

Talent van het Jaar: Tijn Koolen (KNVB)

Special Award: TIG Sports