Een langgekoesterde droom van mijn zoon ging eerder dit jaar in vervulling: een bezoek aan Manchester United in het iconische 'Theatre of Dreams'. Voor hem was dit het moment waar hij lang op had gewacht. De wedstrijd tegen Chelsea zelf was misschien niet bijzonder spannend, maar het was een ervaring die hij niet snel zal vergeten. Toch was er iets opvallends aan de hand in het stadion. Voor me zat een vader met zijn drie zoons, een uitje dat waarschijnlijk tussen de 1.500 en 2.000 euro kostte. Maar wat me écht opviel, was dat zijn zoons tijdens de wedstrijd met hun iPads bezig waren en computerspelletjes speelden, in plaats van naar de wedstrijd te kijken. Dit zette me aan het denken: Waarom besteden ze geen aandacht aan de wedstrijd die voor hun neus plaatsvindt?
We leven in een tijdperk waarin er een overvloed aan informatie is. Het aantal sportwedstrijden neemt toe, er zijn meer mediaplatforms dan ooit tevoren en de content stroomt op alle mogelijke apparaten binnen. Tegelijkertijd is er een schrijnend gebrek aan aandacht. De jongere generatie, opgegroeid met digitale technologieën, heeft moeite om op één ding gefocust te blijven. Deze strijd om onze schaarse aandacht vormt een grote uitdaging voor de sportwereld en kan zelfs schadelijk zijn voor de sportbeleving zoals we die kennen.
Sporten die ooit massale aandacht trokken, zoals het WK en het EK, transformeren naar iets wat ik zou noemen ‘groot niche’. Grote evenementen blijven zeker bestaan, maar de manier waarop mensen ze consumeren verandert wellicht wél. De verschuiving naar een meer gefragmenteerde manier van kijken biedt mogelijkheden om nieuwe doelgroepen aan te trekken en te binden. Het biedt ook de kans om nieuwe inkomstenbronnen te verkennen, zoals virtuele ervaringen en digitale betrokkenheid. De virtuele ervaringen zullen nieuwe technologieën gebruiken om het brede publiek te bereiken met levensechte kijkervaring, ondersteund met unieke content en statistieken.
Sport blijft fascinerend… Ondanks deze veranderingen zullen we voorlopig gewoon blijven genieten van sport, of het nu een spannende wedstrijd is of niet. De magie van sport ligt in de live-ervaring en de onvoorspelbaarheid, en die kan zich op veel manieren manifesteren – zowel in het stadion als op het scherm. En in een wereld van uitgekiende algoritmen en gamificatiemodellen blijft de onvoorspelbaarheid van sport een groot goed.
Guido Klomp werkt voor Golazo Brands.