Door Guido Klomp

Tien lessen in tien jaar Triple Double

Dit jaar verdween de naam Triple Double uit de sponsormarkt en dat vraagt om een moment van reflectie. Wat maakte Triple Double succesvol en welke lessen zijn in de loop der jaren geleerd? De afgelopen tien jaar waren gevuld met zowel hoogte- als dieptepunten, waardevolle inzichten en ontmoetingen met mensen die hebben geïnspireerd en richting gegeven.

Investeren in topsport - Kijkcijfers als publiek referendum

Afgelopen zomer werd Nederland in de ban gehouden door twee grote sportevenementen: het Europees kampioenschap voetbal en de Olympische Spelen. Het land zat aan de buis gekluisterd. Miljoenen mensen volgden met enthousiasme en bewondering de prestaties van onze topsporters. Of het nu ging om historische medailles in Parijs of spannende wedstrijden tijdens het EK, we hebben massaal gekeken.

Wie leidt ons naar een toekomst met sport en bewegen? Het bedrijfsleven…

In 2012 begon Unilever (lees: CEO Paul Polman) de Dutch Sustainable Growth Coalition, een belangrijk strategisch initiatief om meer klimaatactie te eisen en zich gezamenlijk harder in te zetten voor duurzaamheid. De coalitie werd een vliegwiel voor overheden en NGO’s en Nederlandse bedrijven als DSM, KLM, Heineken en Philips sloten zich snel aan.

Overvloed aan informatie, gebrek aan aandacht: veranderende toekomst van sportbeleving

Een langgekoesterde droom van mijn zoon ging eerder dit jaar in vervulling: een bezoek aan Manchester United in het iconische 'Theatre of Dreams'. Voor hem was dit het moment waar hij lang op had gewacht. De wedstrijd tegen Chelsea zelf was misschien niet bijzonder spannend, maar het was een ervaring die hij niet snel zal vergeten. Toch was er iets opvallends aan de hand in het stadion. Voor me zat een vader met zijn drie zoons, een uitje dat waarschijnlijk tussen de 1.500 en 2.000 euro kostte. Maar wat me écht opviel, was dat zijn zoons tijdens de wedstrijd met hun iPads bezig waren en computerspelletjes speelden, in plaats van naar de wedstrijd te kijken. Dit zette me aan het denken: Waarom besteden ze geen aandacht aan de wedstrijd die voor hun neus plaatsvindt?

Focus op de fans!

In de huidige marketingwereld verandert de manier waarop merken naar sponsoring kijken. Vroeger draaide alles om het sponsoren van de gesponsorde – zoals sportteams, bonden of evenementen. Maar nu gaan merken steeds vaker voor een andere aanpak: ‘Sponsor de Fan, niet de gesponsorde.’