Na 25 jaar met enorme toewijding te hebben gewerkt in het sponsorvak, heeft Ad Maatjens zijn rol als hoofdredacteur van SponsorReport neergelegd. Sponsoring heeft hem altijd gefascineerd. Echter, nu hij 68 jaar is geworden, vond hij het tijd om het wat rustiger aan te doen.
Per 1 januari van dit jaar verkocht Ad zijn 50% aandeel in SponsorReport aan Golazo Media, een stap die ook een perfect moment bood om het hoofdredacteurschap te beëindigen. Hoewel er op dat moment nog geen opvolger klaarstond en met het sponsorcongres in aantocht, nam hij nog een paar maanden de honneurs waar.
Ad begon zijn reis in het sponsorvak bij iMediate, een uitgeverij in Hilversum die het blad Sponsoring & Fondsenwerving had gekocht. Gezien zijn ervaring in het schrijven over de zakelijke kant van de entertainmentindustrie, werd hij gevraagd om samen met Jacqueline Pijcke het blad te vernieuwen, te restylen en er als hoofdredacteur inhoudelijk leiding aan te geven. Toen heette het SponsorMagazine, dat werd SponsorTribune en uiteindelijk Sponsorreport. Al snel zette hij, in samenwerking met de GVR, VEA en mensen zoals Marcel Beerthuizen, de SponsorRingen op en organiseerde hij de jaarlijkse reis naar het sponsorcongres in Chicago.
Tijdens zijn hoofdredacteurschap was een van de grootste uitdagingen om een gevarieerd tijdschrift te maken met aandacht voor alle domeinen. Sportsponsoring, het grootste domein met het meeste geld en nieuws, domineerde vaak. Daarnaast bleef het een uitdaging om de balans te vinden tussen betaald print en gratis online content, waarbij online wel veel meer bereik had.
De sponsorindustrie heeft in, met name de afgelopen tien jaar, grote veranderingen doorgemaakt. Het enige wat volgens Ad niet is veranderd in 25 jaar vakblad over sponsoring is de deadline. Hoewel hij zijn rol als mede-eigenaar niet zal missen, zal hij trots zijn wanneer het blad weer in de bus valt.
Ad blijft schrijven voor SponsorReport en host de Sponsorcast, een podcast over sponsoring. Daarnaast blijft hij actief met SponsorMaps, een database met gegevens over sponsorcontracten van sponsors en rechtenhouders, waarmee hij het Nederlandse sponsorlandschap in kaart brengt. Hij gaat zijn netwerk en kennis ook gebruiken als senior adviseur sponsoring bij LVWB Fundraising, om culturele organisaties en goede doelen te helpen begrijpen wat sponsoring voor hen kan betekenen.
Ad Maatjens heeft met zijn werk een blijvende impact gehad op de sponsorindustrie. Hij werd door het bestuur van de SponsorRingen uitgeroepen tot Sponsor Personality van het Jaar 2015. Ad heeft plannen om een boek te schrijven over de geschiedenis van sponsoring in Nederland, een project dat perfect past bij zijn achtergrond als historicus.