De toekomst vormgeven

Cultuursponsoring staat de laatste tijd weer sterker op de sponsorradar van Rabobank. Dat is te zien aan samenwerkingen met Museum Boijmans van Beuningen, de Dutch Design Foundation, TivoiliVredenburg en Amsterdam 750. Verily Klaassen, bij Rabobank verantwoordelijk voor de Rabobank Kunstcollectie, werkt tegenwoordig nauw samen met het Branding team dat verantwoordelijk is voor alle sponsoring en partnerships. Met Verily Klaassen en directeur coöperatieve Rabobank Regio Eindhoven Marc Cootjans praten we na afloop van de Dutch Design Week over de rol van cultuur en design voor Rabobank.

“We zien een beweging naar meer aandacht voor kunst & cultuursponsoring”, bevestigt Klaassen. “Het brede sponsorbeleid van Rabobank richt zich op het versterken van de vereniging. Daarbij is er via de samenwerking met NOC*NSF altijd een sterke vertegenwoordiging van sport. Aan de cultuurkant is er een langdurige samenwerking met Kunstbende. Met het partnership met de Dutch Design Foundation, het Rabo Art Lab en de activatie van onze aanwezigheid in het depot van Museum Boijmans van Beuningen verbinden we ons nadrukkelijker met cultuur. Dat past bij de visie van de Rabobank op de waarde van kunst en creativiteit voor de samenleving als kennisbron, aanjager van verandering en als drager van fundamenteel onderzoek.”

Rabo Art Lab

Net als veel andere bedrijven heeft Rabobank sinds de jaren tachtig een eigen kunstcollectie. De manier van verzamelen en de rol van de collectie is afgelopen jaren wel veranderd. Dat komt enerzijds omdat het gebruik van kantoren anders is geworden, maar ook omdat er simpelweg minder kantoren zijn. Daarnaast ontstond het inzicht dat de bijdragen van kunstenaars en de collectie een kennisbron konden zijn. Die ontwikkelingen zorgden er voor dat het beleid rondom de museale collectie werd heroverwogen. Klaassen: “Er was noodzaak om na te denken hoe we die schatkist aan objecten en verhalen (de Rabo-collectie telt 2.500 objecten, red.) op een andere manier van waarde konden maken. Zo is het Rabo Art Lab ontstaan. Het Rabo Art Lab verbindt de Rabo Kunstcollectie met de dagelijkse werkelijkheid van de bank en haar werkveld. Als je zegt dat je goed luistert naar wat er gebeurt in de samenleving, heb je ook de stem van de kunstenaar en creatieven nodig. Door kunst als bron voor kritische reflectie en fundamentele vernieuwing te zien wordt het een kennis- en inspiratiebron voor klanten, leden en medewerkers waar we op een creatieve manier gebruik van kunnen maken. Met de eigen kunstcollectie en het Rabo Art Lab en het daaraan gekoppelde artists in residence-programma kunnen we een grote stroom aan interessante content maken. Het Rabo Art Lab heeft een vrije ruimte in de bank waar we kunstenaars uitnodigen om werk te maken. Dat is een hele vrije opdracht. We vragen kunstenaars als we denken dat de thematiek en het onderzoek waar de kunstenaar mee bezig is raakt aan waar wij ons als bank toe verhouden. Dat kan heel breed zijn: van een toneelstuk tot grafisch werk of fotografie.”

Geld als water

Met het programma geeft Rabobank kunstenaars ook de ruimte om kritisch te zijn op maatschappelijke ontwikkelingen en de rol van financiële instellingen zoals Rabobank daarin. Levert dat geen problemen op? “We willen dat het werk aanleiding geeft tot discussie en zelfreflectie binnen de bank”, aldus Klaassen. “Wat dat betreft steken we onze nek uit. Kunstenaars snijden iets aan waar de maatschappij mee bezig is en waar we als bank van kunnen leren. Rabobank heeft de kunstenaars nodig, en soms ook een beetje andersom. Ik probeer die uitwisselingen plaats te laten vinden.”

Een recent voorbeeld is het werk van artist in residence Carlijn Kingma en haar kijk op het financiële systeem. Met ‘The Waterworks of Money’ brengt ze de wereld van het grote geld tot leven via de metafoor ‘geld als water’. Cartograaf Kingma loodst de kijker door een landschap van onzichtbare geldstromen en verborgen krachten: een ontdekkingsreis naar de rol van geld in onze samenleving. ‘The Waterworks of Money’ was t/m eind 2024 te zien te zien in de Rabobank-tentoonstellingsruimte in het depot van Museum Boijmans van Beuningen.

“Natuurlijk krijgen we reacties vanuit de bank of we dit zo wel moeten laten zien”, zegt Klaassen. “Maar je moet nooit bang zijn om jezelf een spiegel voor te houden en te kijken naar wat je goed doet en waar je kunt verbeteren. Rabobank Research heeft bijvoorbeeld de bijdrage van Kingma als aanleiding genomen voor een onderzoek naar gelijkwaardigheid in het geldstelsel. Een kunstwerk kan dus direct een aanleiding zijn voor een onderzoek van de bank.”

Dutch Design Foundation

Kritische kunstenaars en designers zijn ook volop te vinden tijdens de Dutch Design Week die eind oktober in Eindhoven plaatsvond. Rabobank sloot vorig jaar een driejarig partnership met de organiserende Dutch Design Foundation (DDF). “Ook hier spelen kunstenaars en designers een rol bij het oplossen van de problemen waar de wereld nu voor staat”, zegt Marc Cootjans, directeur coöperatieve Rabobank Regio Eindhoven. “We staan als bank voor belangrijke transities zoals klimaatverandering en de energie- en voedseltransitie. Ontwerpers combineren een idee met technische kennis, waardoor het een daadwerkelijke oplossing wordt. Ik denk dat creativiteit een belangrijke bijdrage kan leveren aan een betere wereld.”

De Dutch Design Foundation heeft een groot netwerk van ontwerpers en verbindt deze aan het bedrijfsleven en overheden. De organisatie biedt ontwerpers hiervoor ondersteuning, publiciteit en een platform, onder meer tijdens de Dutch Design Week. In die missie vinden Rabobank en de Dutch Design Foundation elkaar. Cootjans: “We willen niet alleen volgen, maar ook leiden. Wij zien onszelf in toenemende mate als de transitiebankier. Met ons grote netwerk en de mogelijkheden die we hebben om financiering te verzorgen, kunnen we veel voor designers betekenen. Wij willen met onze kennis, netwerken en financiële kracht helpen om de grote transities in de samenleving verder te brengen.”

Tijdens de jaarlijkse Dutch Design Week verandert Eindhoven een week lang in het grootste designevenement van Noord-Europa. Op verschillende plekken in de stad worden werken van meer dan 26.000 ontwerpers aan ruim 355.000 bezoekers uit binnen- en buitenland gepresenteerd. “Het evenement past bij de stad Eindhoven”, vindt Cootjans. “Brainport Eindhoven staat voor techniek, design en kennis. We huisvesten grote, technologisch vooraanstaande bedrijven als Philips en ASML. Maar we zijn ook de designhoofdstad van Europa. Doordat Brainport zo snel groeit staat er een enorme druk op de regio; op het gebied van huisvesting, arbeid, logistiek, natuur en milieu, scholing. Rabobank heeft een belangrijke rol in woningbouw, in het gebruik van materialen, circulariteit. Heel veel bouwbedrijven, aannemers en projectontwikkelaars zijn klant bij Rabobank. De vraag is hoe wij hen kunnen helpen om die beweging te maken. En als dé bank van de voedselketen en agrarische wereld hebben we een belangrijke rol in het bio-based verbouwen en het gebruik van landbouwgrond.”

Programma’s

De samenwerking tussen de Dutch Design Foundation en Rabobank komt dan ook tot uiting in het partnerschap met twee programma’s van de Dutch Design Foundation: de Embassy of Food en de Embassy of Circular & Biobased Building.

Cootjans: “Wij vonden dat hele logische aanvullingen op het partnership. In Embassy of Circular & Biobased Building wordt met ontwerpers, kennispartners en andere betrokken partijen uit de wereld van bouw én landbouw op zoek gegaan naar nieuw perspectieven voor een duurzame leefomgeving. Een mooi voorbeeld daarvan is het concept Possible Landscapes: een ontwerpend onderzoek naar een nieuwe groene economie. Daarbij wordt vooral gekeken naar de mogelijkheden van ‘biobased’ bouwen, oftewel bouwen met dierlijk materiaal, of met verantwoord geteelde schimmels, planten en bacteriën. Want dit biedt zeker kansen – voor boeren die iets anders willen, voor bouwers en bewoners die een schoner werk- en leefklimaat wensen - voor het verbeteren van de biodiversiteit en de kwaliteit van bodem en water, en voor het tegengaan van grondstoffenschaarste.

Met de Embassy of Food gaat Rabobank samen met haar partners de voedselketen in kaart brengen. Met als doel: het opsporen van vernieuwende scenario’s voor een beter voedselsysteem. Want voedsel kan verandering teweegbrengen. Als we anders gaan eten, produceren en vervoeren, kunnen we het huidige (onhoudbare) systeem flink verbeteren. Samen met een netwerk van ontwerpers, boeren, beleidsmakers, bedrijven, natuurexperts, producenten en wetenschappers gaat de bank op zoek naar nieuwe perspectieven voor de manier waarop we met ons eten omgaan. Met ook hier de centrale vraag: hoe kan de kracht van ontwerp het huidige voedselsysteem anders vormgeven en nieuwe perspectieven bieden? Met 'Boerderij van de Toekomst' als overkoepelend thema wordt gefocust op onder andere duurzame landbouw en de eiwittransitie.

Vooruitstrevend

“De uitdaging is hoe je met al die mooie ideeën impact kunt gaan maken”, zegt Cootjans. “Het siert een organisatie als Rabobank dat wij ons daar voor open stellen en ons daar niet defensief tegenover zetten.” Rabobank heeft in het verleden wel onder vuur gelegen wat betreft hun rol in de transitie van met name de agrarische sector. Merken Cootjans en Klaassen weerstand op de aanwezigheid van Rabobank als partner?

Cootmans: “Dat merken we hier helemaal niet en dat ligt ook echt achter ons. We worden nu zelfs als een heel vooruitstrevende organisatie gezien. Ook voor de agrarische sector. In Den Haag is er nu nog een moeilijke patstelling wat betreft het landbouw- en veeteeltbeleid. Rabobank heeft in ieder geval hele concrete voorstellen op dat gebied. We worden zeker niet als een conservatieve kracht gezien op dat gebied, maar juist als aanjager. Ook langs die lijn hebben we hier een grote rol via de financiering van startende ondernemers die de transitie willen inzetten. Rabobank ondersteunt waar mogelijk verschillende start-ups die in Eindhoven beginnen als spin-offs van bedrijven of de TU. Financiering van start-ups is onze core-business. Zo verstrekken we op vrij grote schaal een Rabo Innovatielening van 150.000 euro. Daar zit geen garantie en zekerheiden bij, dus het betekent voor ons een groot risico. Maar een ondernemer kan daardoor wel een paar jaar vooruit.”

“En met de Rabo Foundation ondersteunen we ook jonge designers, zowel financieel als met kennis en ons netwerk”, vult Klaassen aan. Een leidende rol spelen in de transitie is ook voor Rabobank als werkgever van belang. “Door de ondersteuning van de DDW worden we een interessantere organisatie. Jongeren willen alleen nog voor je werken als je laat zien dat je een maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt. Er zijn geen hoog opgeleide mensen meer die willen werken bij bedrijven die maatschappelijk niet relevant zijn.”

De samenwerking met de Dutch Design Foundation is een coproductie tussen Rabobank Oost Brabant en het hoofdkantoor van Rabobank in Utrecht. Klaassen: “Dat doen we samen. De kar wordt getrokken door corporate communicatie en wij doen dat in een goede samenwerking, zowel organisatorisch als financieel.”

“We zijn twee organisaties van heel verschillende grootte”, aldus Cootjans. “Dutch Design Foundation is een klein, flexibel netwerkteam en Rabobank is een grote organisatie. Het vraagt altijd wel even tijd om dat op elkaar aan te passen en leren begrijpen hoe de dynamiek in beide organisaties is. Wij moeten ook leren hoe we zo’n week zo goed en efficiënt mogelijk kunnen gebruiken, voor onze klanten en voor onze leden. Dat gaat steeds beter.”

Overigens is voor het bezoekende publiek Rabobank gedurende de Dutch Design Week niet of nauwelijks zichtbaar. “We zitten echt op de inhoud en je zult moeite moeten doen om ons gedurende de week te zien met een logo en een vlag of iets dergelijks”, zegt Klaassen. “Wij zijn heel subtiel aanwezig. We hebben wel een intensief programma voor onze klanten, samenwerkingspartners en collega’s. We zetten ook designers en mensen van de bank bij elkaar om te praten over de toekomst. In het tweede jaar weet je wat goed en wat minder werkt. Vorig jaar hadden we heel veel mensen uitgenodigd. Dit jaar zijn we wat preciezer met de uitnodigingen geweest. Je leert om de juiste gasten uit te nodigen. Maar uiteindelijk hebben we wel zo’n 1000 gasten over de vloer. Zien en meemaken van het festival werkt altijd het beste. Dus na een zakelijke meeting sturen we altijd iedereen er op uit om vooral rond te kijken. Daar word je enthousiast van.”

Eyeopener

“Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet altijd snap wat een designer of kunstenaar precies bedoelt”, bekent Cootjans op het einde van het gesprek. “Soms ben ik het er ook niet mee eens. Maar elke keer kom ik toch terug met ideeën en inspiratie en stel ik mij zelf de vraag of ik wel snel genoeg in die transitie zit. De eyopener is toch steeds dat dit mensen zijn die de samenleving vooruit helpen. Je wordt heel optimistisch over de wereld als je dit allemaal ziet. Met dit partnership steun je een beweging van vooruitgang, soms een ideologie, maar heel vaak ook van concrete oplossingen.”

“Je moet echt in gesprek gaan met de designers en horen wat de achterliggende gedachten zijn”, vult Klaassen aan. “Het is anders dan naar een tentoonstelling in een museum gaan. Interessant onderzoek is ook niet altijd visueel interessant te maken. Maar wat ik altijd meeneem van zo’n week is een enorm hoopvolle kijk op de toekomst. Dat vind ik belangrijk. Er hangt altijd een enorme positieve vibe tijdens de week. Kijken naar wat er wel mogelijk is. Soms zijn het maar hele kleine dingen, maar alles samen kan dat voor oplossingen zorgen voor de hele grote vraagstukken van de wereld.”