Essent is na ruim tien jaar terug in het schaatsen. De energieleverancier is de nieuwe hoofdsponsor van de ploeg van Jac Orie en Sven Kramer, die nu door het leven gaat als Team Essent. Daarnaast verbindt Essent zich aan Team Duurzaam IJs van de KNSB en aan de Sven Kramer Academy. Hiermee draait de sponsoring van Essent niet enkel om het vergroten van de eigen zichtbaarheid en merkbeleving, maar ook om het investeren in schaatsminnend Nederland. Lenny Renne, oud-SPECO-student en tegenwoordig Brand Specialist bij Essent, was nauw betrokken bij de rentree die in het najaar van 2024 bekend werd gemaakt.
Tussen 1998 en 2014 was Essent al nadrukkelijk aanwezig in het schaatsen, onder meer als partner van internationale schaatsbond ISU en via die weg ook als naamgevend partner van een aantal wedstrijden. Daarnaast was Essent een van de aandeelhouders van Thialf, had het een partnership met de KNSB en was Sven Kramer een van de ambassadeurs. In 2014 stopte het energiebedrijf als sponsor, omdat de doelstelling – het verhogen van de naamsbekendheid – simpelweg was behaald.
Per 1 oktober 2024 is het bedrijf terug in de schaatssport. Lenny Renne, die in 2018 de opleiding SPECO afrondde en via Triple Double Sportmarketing (tegenwoordig Golazo Brands) bij Essent terechtkwam, was als Brand Specialist een van de initiatiefnemers achter de herintrede in de schaatssport. “Laten we beginnen met een aantal ontwikkelingen die relevant zijn voor Essent”, trapt hij af.
“Wij zien de energiemarkt in een ongekend tempo veranderen. Door de energiecrisis zijn mensen zich enorm bewust geworden van hun energieverbruik. Essent focust zich niet meer alleen op het leveren van stroom en gas. Daarnaast worden ook producten die energie opwekken en besparen steeds belangrijker. Denk aan zonnepanelen, warmtepompen of isolatie. Deze veranderingen betekenen dat wij een andere relatie moeten aangaan met onze doelgroep.”
Om met al die (potentiële) klanten een relatie op te kunnen bouwen, moet je een verbinding aan kunnen gaan. Renne: “Ook het medialandschap verandert. In onze strategie focussen we meer op waar onze doelgroep onze boodschap wil ontvangen, in plaats van waar wij hem willen zenden. Waar staan zij open voor ons verhaal, als we met hen willen praten over verduurzaming? Als antwoord op die vraag kwam ‘sport’ al snel naar voren als interessante optie. Sport scoort hoog op ontvankelijkheid en geeft ons een uniek podium om te inspireren en verbinden.
De volgende stap was het bepalen van welke sport dan het meest geschikt zou zijn. “Je gaat kijken naar welke sporten het grootst zijn in Nederland. Daarbij ging het ons om kijkcijfers. Op dat gebied zijn voetbal, schaatsen, Formule 1, wielrennen en darts de vijf grootste sporten van Nederland. Na een brede oriëntatie leek schaatsen de meest passende en logische oplossing. Ten eerste: het is geen debuut in het schaatsen, maar een terugkeer. Dat zorgt voor herkenbaarheid en vertelt direct een verhaal. Daarnaast richt Essent zich uitsluitend op Nederlandse consumenten en willen we ons graag positioneren als echt Hollands merk. Schaatsen is een oer-Hollandse sport, vol tradities. Iedereen heeft weleens dik ingepakt op het ijs gestaan en daarna lekker warme chocomel gedronken. Dat is ook meteen het bruggetje naar de volgende match met schaatsen: het is een echte wintersport en voor ons als energieleverancier is de winter natuurlijk een belangrijke periode. Het is de tijd van het jaar waarin mensen hun huis gaan verwarmen én waarin de goede voornemens, tegenwoordig ook op het gebied van duurzaamheid, weer om de hoek komen kijken. Sponsoring van het schaatsen, met al haar nostalgische, romantische, traditionele aspecten, is naast sportsponsoring ook bijna cultuursponsoring. Dat maakt de sport uniek. Door het warme en nostalgische gevoel van schaatsen te omarmen, maken we een emotionele connectie met ons publiek.”
Schaatsen moest dus de sport worden waar Essent zich (weer) in zou gaan begeven, zoveel was duidelijk. Echter kun je binnen het schaatsen als sponsor nog op veel verschillende manieren bewegen. Je zou bijvoorbeeld kunnen mikken op het hoofdsponsorschap van de KNSB of je kunt partner worden van de internationale bond, zoals het energiebedrijf eerder al was. Bij de terugkeer van Essent anno 2024 bleek dat de vrijgekomen plek van Jumbo uiteindelijk de juiste optie was: het hoofdsponsorschap van een schaatsploeg. En hoofdsponsor zijn van een schaatsploeg betekent ook dat de schaatsploeg jouw naam en kleuren gaat dragen. Oftewel: Team Essent, geleid door Jac Orie en Sven Kramer en met bekende en populaire atleten als Suzanne Schulting en Merijn Scheperkamp, schaatst vanaf nu in de magentakleurige pakken. “Onze schaatsers moeten ambassadeurs van de energietransitie worden. Met hen als rolmodel maken we de energietransitie aansprekender voor een breed publiek. Ze worden, kortom, een beetje onderdeel van de Essent-familie.”
“Sponsoring van het schaatsen is naast sportsponsoring ook bijna cultuursponsoring”
Als je zelf in de schoenen van Essent had gestaan, zou je waarschijnlijk eerder vandaag dan morgen een beroep doen op de schaatsers. Toch zal het niet zo zijn dat je nu, in de eerste maanden van Essents hoofdsponsorschap, de ene na de andere energiegerelateerde uiting via het schaatsteam te zien krijgt. Renne en zijn collega’s weten immers dat geduld een schone zaak is in het opbouwen van een relatie met schaatsfans. “Het is niet zo dat we binnenkomen en meteen beginnen te praten over energie. Nee, we willen dat schaatsfans eerst wennen aan Essent als onderdeel van de community die schaatsen is. Pas later, als we als sponsor waardering en sympathie hebben verdiend, zullen we over onze producten en diensten gaan communiceren.”
De rentree van Essent in het schaatsen beperkt zich niet tot Team Essent. Het energiebedrijf heeft zich ook aangesloten bij Team Duurzaam IJs, een initiatief van de KNSB om kunstijsbanen te helpen verduurzamen. IJshallen gebruiken immers veel energie om koel te blijven en dus kunnen daar nog veel duurzaamheidsslagen gemaakt worden. “Voor ons is het een heel mooie kans om te laten zien dat wij alles in huis hebben om de meest complexe duurzaamheidsvraagstukken op te lossen”, legt Renne uit. “Ons partnership met Team Duurzaam IJs heeft ook een maatschappelijk, cultureel belang. Schaatsen op natuurijs wordt steeds zeldzamer, maar de sport mag niet verloren gaan. Kunstijshallen worden dus steeds belangrijker, maar dan moeten ze wel slim omgaan met hun energieverbruik. Alleen zó kunnen we ervoor zorgen dat ook toekomstige generaties kunnen opgroeien met schaatsen.”
Dat sluit aan bij het feit dat Essent zich ook heeft aangesloten bij de Sven Kramer Academy, het derde partnership binnen de schaatssport naast Team Essent en Team Duurzaam IJs. Waar het energiebedrijf zich met Team Essent heeft toegelegd op de topsport, doet het dat met de Sven Kramer Academy juist op het belang van sporten voor iedereen. “Schaatsen is onderdeel van ons allemaal. Sven heeft de droom uitgesproken dat ieder kind voor zijn of haar twaalfde een keer op het ijs heeft gestaan. Schaatsen moet beschikbaar zijn voor iedereen, óók voor diegene voor wie dat niet vanzelfsprekend is door bijvoorbeeld een beperking of financiële obstakels. In mijn ogen is een moderne vorm van sponsoring altijd maatschappelijk georiënteerd. Daarom sluiten we onszelf aan bij dit doel en helpen we de Academy om zo veel mogelijk Nederlanders op het ijs te krijgen.”
Het snijvlak van merkstrategie, sponsoring en sport waarop Renne nu werkzaam is, lijkt perfect aan te sluiten bij de SPECO-opleiding die hij volgde. Dat beaamt hij zelf ook: “Het proces zoals we dat met Essent hebben doorlopen, waarbij we zochten naar een partner die op verschillende vlakken bij ons past (lees: sponsorfit), is eigenlijk precies zoals we het op de opleiding geleerd hebben. Wat je bij SPECO meekrijgt, is om echt te geloven in sport als tool om je bedrijfsdoelstellingen te behalen. Als je hebt gewerkt in sportmarketing of sponsoring is dat vanzelfsprekend, maar voor heel veel mensen, ook bij Essent, ligt dat niet voor de hand. Het geloof in de kracht van sport heb ik in dit traject met Essent en het schaatsen geprobeerd over te brengen. Voor mij staat dat symbool voor SPECO.”