Een recordaantal van 126 miljoen kijkers was getuige van de overwinning van de Philadelphia Eagles op de Kansas City Chiefs in Super Bowl LIX afgelopen zondag. Er werd die avond echter nog een ander stukje NFL-geschiedenis geschreven. Kendrick Lamar, die kort daarvoor vijf Grammy Awards in ontvangst had genomen, trok met zijn halftime show maar liefst 133,5 miljoen kijkers. Er zijn dus miljoenen mensen die speciaal inschakelen voor de halftime show.
Hiermee brak Kendrick Lamar het record van Michael Jackson uit 1993 (133,4 miljoen kijkers) en vestigde hij zich als de meest bekeken halftime-artiest ooit. Dit historische moment heeft directe gevolgen voor sponsorovereenkomsten, streamingcijfers en sociale media-engagement.
De groeiende waarde van Kendrick Lamar na zijn recente hoogtepunten maakt hem tot een van de meest gewilde merkambassadeurs voor toekomstige sponsorovereenkomsten. Dat hij niet de eerste is die profiteert van dit podium bewijzen zijn voorgangers. Usher had voor zijn halftime show in 2024 slechts drie sponsorcontracten, een aantal dat na het evenement opliep tot 17. Rihanna zag na haar optreden in 2023 een stijging van vier naar zeven merkpartners.
Voor Lamar zijn de eerste samenwerkingen al bevestigd: met Cash App en modeontwerper Willy Chavarria. Zijn samenwerking met Chavarria resulteerde in een exclusieve Super Bowl halftime-collectie, waarvan de opbrengsten ten goede kwamen aan de hulpverlening bij de bosbranden in Los Angeles. Ook gastartiest SZA profiteert van haar optreden. Ze werkt al samen met Mastercard en brillenmerk Quay en het is waarschijnlijk dat haar lijst met endorsements de komende maanden verder zal groeien.
Naast sponsoring levert een halftime-optreden artiesten ook aanzienlijke streaminggroei op. De cijfers van de afgelopen drie edities onderstrepen de impact:
Gezien deze trends kunnen Lamar en SZA rekenen op een vergelijkbare stijging in hun streamingcijfers wat hun aantrekkelijkheid voor merken verder vergroot.
De exposure van een Super Bowl-optreden beperkt zich niet tot sponsoring en streaming; ook de sociale media-volgers van artiesten nemen explosief toe. Lamar zag zijn totale aantal volgers stijgen naar 43,8 miljoen, een toename van 12% in het afgelopen jaar. SZA groeide nog harder, met een stijging van 26% naar 39,5 miljoen volgers. Door de wereldwijde zichtbaarheid van de Super Bowl zullen deze cijfers de komende maanden naar verwachting nog verder oplopen.