Vanaf 4 september is Meisje met de parel op een bijzondere manier te bewonderen in Fabrique des Lumières in het Westerpark in Amsterdam. In samenwerking met het Mauritshuis en mogelijk gemaakt door Nationale-Nederlanden is een indrukwekkende nieuwe presentatie ontwikkeld: ‘#mygirlwithapearl - The Immersive Edition’. Dit partnership draait om Johannes Vermeer’s wereldberoemde schilderij en brengt zowel kunst als technologie samen in een meeslepende ervaring.
In een speciale studio, de ‘culture space’ van Fabrique des Lumières, komen creatieve interpretaties van het Meisje visueel tot leven. Bezoekers worden in zeven minuten meegenomen door een wervelwind van kunstwerken, begeleid door speciaal gecomponeerde muziek, die de diversiteit en schoonheid van de verschillende interpretaties van Vermeer's werk belichten. AddiktSchbang tekende voor het concept & grafische uitwerking en Kloaq voor het Audio design.
De presentatie bouwt voort op de succesvolle wereldwijde oproep door het Mauritshuis van 2023 onder de naam #mygirlwithapearl, waarbij kunstenaars wereldwijd hun eigen interpretaties van het iconische schilderij deelden. Dit idee was destijds geboren uit noodzaak omdat het schilderij toen was uitgeleend aan het Rijksmuseum voor de Vermeer-tentoonstelling. In deze nieuwe editie worden een selectie van de toen ingezonden werken getoond, wat bezoekers uitnodigt om 17e-eeuwse kunst op een geheel nieuwe manier te ervaren.
Naast het bewonderen van deze creatieve uitingen, roept de presentatie ook op tot nieuwe bijdragen. Vanaf 4 september kunnen kunstenaars wereldwijd opnieuw hun eigen versie van het Meisje met de parel insturen, met de kans dat hun werk wordt tentoongesteld in het Mauritshuis. Het concept #mygirlwithapearl is dus eigenlijk een drieluik.
Mariëlle Krouwel, Chief Marketing Offer van NN Group: "Als partner van musea, zoals het Mauritshuis, wil Nationale-Nederlanden kunst toegankelijker maken voor een breder publiek. Want kunst beleven is goed voor je mentale welzijn en bijdragen aan ieders welzijn staat centraal in de merkmissie van NN. Samen met het Mauritshuis zijn we continu op zoek naar manieren om de drempel te verlagen en nieuwe doelgroepen in aanraking te brengen met kunst. De samenwerking met Fabrique des Lumières is hier een mooie nieuwe stap in. De ‘immersive experience’ neemt bezoekers mee op een overweldigende audiovisuele reis vol verwondering. Wat het extra bijzonder maakt is dat de beste inzendingen van de prijswinnende social activatie van vorig jaar centraal staan. Hiermee geven we dus een podium aan ieders creatieve talent en nodigen we mensen uit om zelf ook aan de slag te gaan met een interpretatie van het wereldberoemde Meisje met de parel."
Kunst beleven is goed voor je mentale welzijn
De presentatie in Fabrique des Lumières onderstreept niet alleen de tijdloze aantrekkingskracht van Vermeer's meesterwerk, maar ook de kracht van moderne technologie om kunst tot leven te brengen en wereldwijd te delen. Voor Fabrique des Lumières vormt deze tentoonstelling een waardevolle aanvulling op de reeds bestaande tentoonstelling 'Hollandse Meesters', die de schilderkunst uit de Gouden Eeuw centraal stelt.