© Floris Heuer

Partnership Lowlands en IKEA bekroond met European Festival Award

Tijdens de uitreiking van de European Festival Awards 2025 zijn prijzen toegekend aan de beste festivals, artiesten en initiatieven van het afgelopen jaar. Traditiegetrouw vond de ceremonie plaats op de eerste dag van Eurosonic Noorderslag in Groningen. Voor Nederland was het hoogtepunt een overwinning voor Lowlands in de categorie 'Brand Activation Award' dankzij een innovatieve samenwerking met IKEA.

Hun gezamenlijke initiatief, DRÖMLAND, bood festivalgangers een plek om te ontsnappen aan de hectiek van het festival.

De opvallende en veelbesproken activatie bestond uit een dome met daarin een gigantische IKEA slaapkamer waar bezoekers 15 minuten lang aan de festivaldrukte konden ontsnappen door een powernap te doen, waarna ze weer vol energie van het festival konden genieten. Tijdens hun powernap beleefden bezoekers een 360-graden experience met videoprojectie en soundscapes, liggend op de welbekende IKEA-meubelen en welkom geheten door IKEA-medewerkers uit het hele land. Daarmee was DRÖMLAND het ultieme voorbeeld van een activatie waarin de behoefte van de bezoeker, merkbeleving en internal branding voor de partner samenkwamen.

Eric van Eerdenburg, festivaldirecteur Lowlands: "IKEA liet met DRÖMLAND zien hoe een merkactivatie een waardevolle toevoeging kan zijn voor festivalbezoekers en gelijktijdig sterk bijdraagt aan de marketingdoelstellingen van de partner".

Noor Hooijdonk, Brand communications specialist IKEA: “Het was een dröm van een project om een gigantische IKEA slaapkamer te bouwen op het festivalterrein van Lowlands. Vele collega’s hebben meegewerkt aan het realiseren van DRÖMLAND, zowel in de voorbereiding als tijdens het festival zelf. Hun inzet loonde tijdens het evenement al in de vorm van de vele positieve reacties van bezoekers. Dat we nu de erkenning krijgen in de vorm van de award Best Brand Activation is natuurlijk de kers op de taart."

Uit het Lowlands publieksonderzoek bleek dat de activatie enorm werd gewaardeerd; bezoekers gaven de activatie gemiddeld een 8.5. Bovendien kreeg de activatie zowel voorafgaand aan het festival als daarna ruime aandacht in de media.

De DRÖMLAND activatie was een samenwerking tussen Lowlands en Ikea en kwam tot stand in samenwerking met Home i.s.m. Buro Hobo, Bart Lensink, All Day Productions, Essencemediacom, Faber Audiovisuals, sightline productions, Woodwork amsterdam, Thndr en Coebergh communicatie en PR. Daan Ruitenbeek tenslotte: "Een 'dröm' van een samenwerking, dankzij het hele team!".

Ondanks het succes krijgt de samenwerking toch geen vervolg vanwege "strategische keuzes van Ikea", aldus een insider.