De Europese festivalindustrie blijft evolueren en biedt een breed scala aan ervaringen voor bezoekers. Volgens het European Festival Report 2024, een publicatie van ILMC en Yourope, is het merendeel van de festivals in Europa meerdaags. Maar liefst 95% van de festivals beslaat meerdere dagen, waarbij vooral driedaagse evenementen (33%) en vierdaagse festivals (23%) populair zijn. Ook tweedaagse festivals en zelfs evenementen die langer dan zeven dagen duren hebben een stevige plaats in het festivallandschap.
Hoewel festivals floreren, staat de sector voor aanzienlijke uitdagingen. De stijgende productiekosten worden door 67%van de festivalorganisatoren als de grootste bedreiging gezien. Daarnaast spelen de boeking van artiesten (55%), bezoekersaantallen (40%) en extreme weersomstandigheden (33%) een belangrijke rol bij de toekomstbestendigheid van festivals.
Opvallend is dat sponsoring door 21% van de ondervraagde festivals als een grote uitdaging wordt gezien. Dit wijst op twee belangrijke aspecten voor merken die actief (willen) zijn in festival sponsoring:
De Benelux speelt een prominente rol in de Europese festivalindustrie. Twee van de drie grootste festivals qua bezoekersaantallen zijn hier te vinden: Amsterdam Dance Event (500.000 bezoekers) en Tomorrowland (400.000 bezoekers). Deze cijfers onderstrepen de aantrekkingskracht en economische impact van festivals in deze regio.