Amsterdam Dance Event (ADE) is in 1996 gestart. Toen kwamen er tientallen muziekprofessionals bij elkaar voor de eerste ADE conferentie. In de avond waren er op 11 locaties showcase evenementen waarbij dj’s en artiesten optraden. De focus lag toen al op de zakelijke kant van dance muziek, een destijds nog opkomende industrie. In de periode daarna werd dance als muziek genre in een rap tempo steeds belangrijker in binnen- en buitenland. ADE is uitgegroeid naar wat het nu is: een 4-daagse conferentie met zo’n 10.000 professionals en een 5-daags festival waar plusminus 500.000 bezoekers en 3.000 artiesten worden ontvangen. Ofwel om te genieten van elektronische muziek tijdens de evenementen ofwel om zaken te doen en hun kennis te vergroten en te delen op de conferentie.
Het evenement gaat woensdag 16 oktober van start. ADE wil de elektronische muziek scene in zijn geheel vooruitbrengen, groter maken en professionaliseren. Ook wil men ervoor zorgen dat er aandacht is voor jong talent en kunstenaars en dat zij zich kunnen presenteren en ontwikkelen. Die elementen bij elkaar maken dat ADE een ecosysteem is tussen consumenten die er als fan zijnde van kunnen genieten en reeds bekende artiesten die hun optredens kunnen doen. Jong talent wordt ondersteund met een apart programma dat de volgende generatie artiestenmakers, producers en muziekprofessionals voortbrengt. Door steeds meer kennis en kunde daaraan toe te voegen blijft het platform groeien.
ADE bestaat uit een conferentie voor professionals en een festival voor consumenten en professionals. ADE is verdeeld in vier pilaren:
ADE is uniek omdat het zicht focust op de breedte van alle genres binnen de elektronische muziek. Er wordt gewaakt voor een goede balans tussen de vier pilaren. Daarom komen ongeveer 10.000 muziekprofessionals van over de hele wereld naar de conferentie in Amsterdam. Het werkveld waar zij in zitten is ontzettend breed; het gaat van mensen die in de data- en techindustrie zitten tot aan artiesten die zichzelf willen profileren. Daarom bezoeken ook veel creatieve bureaus, festivalorganisatoren, muzieklabels en publishers ADE.
Van de professionele bezoekers komt 60% uit het buitenland (vooral Europa, UK en de VS). Met name de groei vanuit de VS ziet ADE als een mooie ontwikkeling. Van de consumenten die ADE bezoeken komt 60% uit Nederland. Buitenlandse bezoekers zijn met 150+ nationaliteiten vertegenwoordigd en komen vaak uit België, Duitsland, UK en Italië. Grofweg hebben de grote, geprofileerde evenementen een meer internationaal bezoekers karakter en trekken kleinere, met name lokaal bekende clubs een meer Nederlands publiek.
Head of Partnerships van ADE, Jorinde Boom, merkt dat muzieksponsoring, na sportsponsoring, voor veel organisaties een steeds belangrijker agendapunt wordt en omarmt deze ontwikkeling. Jorinde: “Qua doelgroepen, emotie en ook merkidentiteit is er heel veel te halen voor merken. Wij willen merken daarom uitdagen om na te denken hoe muziek een plek kan krijgen binnen de marketingmix. Op evenementen kun je zien wat voor emotie daar plaatsvindt en wat dat doet met de bezoeker. Je kunt voorkeur creëren door je merk te koppelen aan een ervaring die heel positief is.
Merken zien de beweging die ADE voortbrengt en willen daarop intappen. Samen met ADE kijken we naar het vraagstuk dat zij bij ons neerleggen en op basis daarvan worden doelstellingen opgesteld. Daarop gebaseerd wordt het creatieve concept en de campagne ontwikkeld, allemaal in samenwerking met ADE.”
ADE heeft veel ondersteunende data beschikbaar, met name vanuit social media. Er worden onder bezoekers ook kwalitatieve interviews afgenomen na elke editie van ADE. Jorinde: “Daardoor weet het team van ADE wat consumenten beweegt en waar consumenten enthousiast van worden. ADE kan enerzijds kwalitatief inhoudelijk adviseren en anderzijds massa mediale campagnes helpen opzetten.
Bij een festival met een hek eromheen weet men dat een bepaald aantal bezoekers van dat evenement de activatie gegarandeerd gaat zien. Bij ADE ligt dat vooral campagne matig heel breed. Wij draaien internationale campagnes rondom merken en elektronische muziek, waarbij je zelfs zonder ADE bij te wonen, nog binnen de doelgroep kan vallen. De merkassociatie is hiermee groot en impactvol.
ADE trekt 500.000 bezoekers die al een connectie met het evenement hebben, wat zorgt voor een andere beleving dan bij een enkel festival. De merkimpact kan door samenwerking met ADE dus groter zijn vanwege de brede campagne en associatie met het evenement.”
Heel veel organisaties, zowel nationaal als internationaal, zijn constant aan het ontwikkelen om hun product, service of dienst te verbeteren. ADE kan jaarlijks al die nieuwe releases en ontwikkelingen showcasen. “De uitdaging is om een merk niet alleen zichtbaar te maken maar om duidelijk te communiceren waar het merk voor staat en waarom het relevant is voor de doelgroep. Het mooiste aan de continuïteit in het jaarlijks terugkerende event is de kans om merken op een unieke manier in de spotlight te zetten. Er wordt nu specifiek gekeken naar welke merken dit echt kunnen realiseren, en voor de komende editie zijn er enkele veelbelovende voorbeelden van merken die dit succesvol zullen doen”, aldus Jorinde.
Vaste sponsoren zijn van oorsprong grote, Nederlandse bedrijven die internationaal opereren, zoals G-Star, TicketSwap en KLM. Jorinde geeft aan: “Deze merken haken aan op een speciaal gevoel dat aan ADE kleeft, dat bijdraagt aan de merkidentiteit. Het grote en brede bereik van 500.000 mensen is relevant maar online is het bereik veel groter, ook in het buitenland. G-Star voert bijvoorbeeld internationale winacties waar men de ultieme trip naar ADE kan winnen.”
In samenwerking met Audio Obscura worden in de G-Star RAW Factory in Amsterdam unieke evenementen georganiseerd die lokaal en internationaal een enorme aantrekkingskracht hebben. Audio Obscura is een elektronische muziekpromotor die baanbrekende dance naar ongebruikelijke en unieke locaties over de hele wereld brengt. Daarnaast werkt G-Star dit jaar samen met DJ en labelbaas CARISTA als het gezicht van de nieuwe ADE Bag. De Nederlandse artiest runt haar eigen label, United Identities, en speelt daarnaast wekelijks meerdere shows. CARISTA’s bekendheid reikt ver buiten Amsterdam. De ADE x G-STAR Bag is een exclusief onderdeel van de ADE Pro Pass en is inbegrepen bij het vijfdaagse ticket.
Vorig jaar werd GVB partner van ADE. Daardoor konden de professionele bezoekers gratis gebruik maken van het openbaar vervoer in Amsterdam. “De Pro bezoeker krijgt ook dit jaar de mogelijkheid om 5 dagen lang gratis te reizen door Amsterdam met het GVB. Daarnaast hebben we verschillende win-acties waarbij de consument zowel het gratis reizen als toegang tot alle ADE events kan winnen. Uber is ook partner maar zet ADE vooral campagnematig in als een van de belangrijke momenten in het jaar om tegelijk toeristen en bezoekers te bereiken”, vertelt Jorinde.
“Vanuit partnerships perspectief en kijkend naar het brede aanbod van ADE staan wij altijd open voor merken die bijdragen aan onze missie en visie. Hierbij is talentontwikkeling een belangrijk speerpunt en we zien dat veel bedrijven dit niet alleen supporten maar ook in hun merkwaarden terug laten komen. Dat biedt een goede kans om een organische samenwerking op te zetten. Verder zien we nog veel kansen om organisaties te laden middels ADE in bijvoorbeeld de financiële sector, technologie en telecom, mobiliteit en lifestyle merken.”
Merken zien de beweging die ADE voortbrengt en willen daarop intappen
ADE is zelfs zo populair bij merken dat het wordt gebruikt voor ambush marketing. Er zijn legio voorbeelden van merken die inhaken op ADE. Jorinde: “Wij zijn als non-profit organisatie wel teleurgesteld in partijen die de professionele rol van ADE niet erkennen en daar goedkoop van willen meeprofiteren. Tegelijkertijd zien we het ook als kans om het gesprek aan te gaan en aan te sturen op een officiële samenwerking, passend bij doelstellingen.”
Onder de partners bevinden zich grote internationale mediapartijen zoals TikTok, Spotify, Meta, YouTube en TuneCore. Deze partijen zijn net zoals ADE autoriteiten op het gebied van elektronische muziek, of het staat in elk geval hoog op hun agenda’s. TikTok gebruikt 2 weken voor, tijdens en 2 weken na ADE wereldwijd de hashtag ‘#electronicmusic’ in de samenwerkingen die zij hebben met artiesten, labels en evenementen. Er wordt dan heel veel content gecreëerd, zowel met als zonder ADE.
Onderdeel van ADE Pro is het programmaonderdeel ‘The Insider Knowledge’. De mediapartijen geven dan letterlijk ‘inside information’ vanuit de expertise van hun platformen. Deze informatie zou anders niet bij de professionals komen en kan relevant zijn voor onder meer artiesten en merken. TikTok was vorig jaar heel openhartig over data en deelde veel interessante learnings.
ADE heeft ieder jaar ‘Festival Reporters’ die op veel van de meer dan 1.000 evenementen aanwezig zijn. “De Reporters zijn in het verleden volledig door Samsung geclaimd; Samsung heeft twee jaar met ADE samengewerkt waarvan 1 jaar als hoofdsponsor. Door middel van deze propositie is met content van vele locaties te zien hoe groot ADE is. En dat straalt af op het merk”, zegt Jorinde. Inmiddels wordt deze journalistieke taak verdeeld over TikTok en Dr. Martens. TikTok heeft 15 ‘reporters’ die heel veel content maken dat op verschillende platformen wordt verspreid, niet alleen op TikTok. Dat gebeurt vaak semi-live. Dr. Martens zet vooral fotoreporters in die outdoor-evenementen bezoeken en bezoekers met Dr. Martens in beeld brengen. Jorinde: “Een gedeelte van deze content wordt na afloop door ADE gebruikt in de recap-campagne. Dan is de cirkel weer rond.”