Afgelopen jaar ontwikkelde Naturalis Biodiversity Center (Naturalis) een nieuwe partnerpropositie. Maar nog tijdens het traject klopte BNP Paribas op de deur van het biodiversiteitsinstituut met de vraag wat de samenwerkingsmogelijkheden waren. Het resulteerde in een meerjarig partnership gebaseerd op kennis-, data- en netwerkuitwisseling met als gezamenlijke missie het bedrijfsleven bewust te maken over biodiversiteit en de versnelling van de bescherming daarvan te stimuleren.
Op de foto: Dagmar van der Plas, Head of Company Engagement BNP Paribas The Netherlands en Bouchra Filali, Manager Partnerships Naturalis
Sponsoring bij Naturalis bestond afgelopen jaren vaak uit projectsponsorships. Een succesvolle samenwerking met het bedrijfsleven was er bijvoorbeeld bij het naar Nederland halen van de T. rex Trix en een kudde Triceratopsen (Dinosauriërs, red.). Ook was er een aantal overall sponsorships met onder andere Weleda Benelux en Rijkzwaan. Maar er was nog geen overall partnerpropositie. “Aan de basis van de nieuwe opzet staan langlopende partnerships met bedrijven die intrinsiek gemotiveerd zijn om met Naturalis samen te werken”, zegt Bouchra Filali, Manager Partnerships bij Naturalis Biodiversity Center. ”We kijken daar kritisch naar. We willen alleen sponsor- of partnerships met bedrijven die echt impact willen maken. Die het verschil kunnen maken. Daar hoort een heldere en uitgebreide sponsorpropositie bij.”
De reden dat Naturalis Biodiversity Center een nieuwe partnerpropositie wilde ontwikkelen is tweeledig. Allereerst krijgt Naturalis momenteel heel veel vragen vanuit het bedrijfsleven over biodiversiteit. Bedrijven moeten gaan rapporteren over milieu, maatschappij en governance (ESG). In wet- en regelgeving in Nederland en Europa via de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de niet verplichte best-practice raamwerken zoals Taskforce on Nature-related Financial Disclosures – TNFD), wordt de rapportage over duurzaamheid en biodiversiteit de norm. Vanuit de vragen over biodiversiteit kwam ook regelmatig het verzoek van bedrijven of er sponsormogelijkheden waren. Daarnaast wilde Naturalis ook voor zichzelf scherp hebben met welke bedrijven men wel en niet en zo ja op welke manier wil samenwerken.
“We merken dat grote bedrijven bijna allemaal bezig zijn met duurzaamheid”, aldus Filali. “Accountants, bierbrouwers, banken, bouwers, niemand stelt de biodiversiteitscrisis nog ter discussie. Iedereen is op zoek naar manieren om dat onderdeel te maken van de eigen bedrijfsvoering. Dit betekent dat onze kennis meer dan ooit van belang is en meer dan ooit gevraagd wordt. We worden ook veel meer dan vroeger gevraagd door bedrijven om te helpen. Naast de samenwerking die we met partner BNP Paribas hebben, vragen bedrijven als KPN, KPMG, Heineken en Heijmans of we hen kunnen helpen met verduurzaming.”
Een nieuwe sponsorpropositie kon pas echt handen en voeten krijgen nadat in 2019 een gloednieuw museum en labfaciliteiten werden geopend en het bestaande gebouw van Naturalis Biodiversity Center ingrijpend werd gerenoveerd en heringericht. Hier kan de steeds groter wordende groep bezoekers goed worden ontvangen en worden de 150 onderzoekers met een lab voorzien van de modernste voorzieningen voor biodiversiteitsonderzoek. Met het realiseren en inrichten van de nieuwbouw is alles van Naturalis Biodiversity Center bijeengebracht onder één dak. Helaas werd vervolgens een en ander een paar jaar vertraagd door Covid, maar inmiddels is de propositie klaar. Belangrijke bouwstenen van de propositie zijn associatie en exposure, wetenschappelijke expertise, communicatie en PR, tickets en hospitality en ‘money can’t buy’-ervaringen.
Maar terwijl Naturalis de sponsorpropositie nog aan het ontwikkelen was, klopte BNP Paribas bij het biodiversiteitsinstituut op de deur met de vraag of er mogelijkheden voor samenwerking waren. Ook BNP Paribas kreeg van haar klanten namelijk veel vragen over de toekomstige regelgeving rondom biodiversiteit en zag in de samenwerking met Naturalis een mogelijkheid om zijn klanten beter te adviseren op dat gebied. “Er komt een heleboel op onze klanten af”, weet Dagmar van der Plas, Hoofd Communicatie, Marketing en Company Engagement (Sustainability) bij BNP Paribas. “Biodiversiteit en klimaat was door Covid als thema iets ondergesneeuwd, maar het wordt nu wel weer gezien als ‘the next big thing’. “Voor BNP Paribas is biodiversiteit een heel belangrijk onderwerp”, aldus Van der Plas. “Wij willen onze klanten helpen met de uitdagingen die er voor hen aankomen. Voor ons is het heel waardevol om hen op een goede manier te adviseren hoe ze biodiversiteit een belangrijkere rol in hun financierings- en investeringsbeslissingen kunnen laten spelen. Als wij door het partnership met Naturalis de daar aanwezige wetenschappelijke expertise en data kunnen samenvoegen met onze expertise en data kunnen wij uiteindelijk onze klanten goed adviseren en kunnen bedrijven een betere beslissing nemen over hun toekomststrategie, de risico’s afwegen tegen de mogelijkheden en hun eigen leveringsketen onderzoeken.”
De samenwerking tussen Naturalis Biodiversity Center en BNP Paribas gaat daarmee veel verder dan het klassieke sponsormodel waarin een bedrijf een financiële bijdrage levert en daarvoor exposure en relatiemarketingmogelijkheden terugkrijgt. Van der Plas: “Natuurlijk zit in onze samenwerking ook een financiële component, maar het gaat veel breder: kennisuitwisseling en een hele brede toegang voor Naturalis tot ons zakelijke netwerk en klantenportefeuille. Omgekeerd krijgen wij toegang tot de kennis en data van Naturalis. Ook bij onze klanten zit op veel plekken kennis. Via dit partnership kunnen we al die kennis en data samenbrengen en inzichten creëren die vervolgens onze klanten helpen om concrete actie te ondernemen. Dat is enorm waardevol.”
In het verleden was BNP Paribas naamgever van North Sea Jazz en partner van het Metropole Orkest. Die samenwerkingen waren meer gericht op brand-awareness en relatiemarketing. Na het partnership met het Metropole Orkest wilde BNP Paribas zich heroriënteren op het gebied van sponsoring. Samen met Steven Sedee van The Sponsor Agency werd een verkenning gedaan op basis van vier domeinen. “Er zijn door de BNP Paribas Groep officieel vier domeinen vastgesteld voor sponsoring”, aldus Van der Plas. “Een belangrijk domein is tennis. Als Groep hebben we gezegd dat, als het over sportsponsoring gaat, het altijd tennis is. Zo zijn we bijvoorbeeld partner van Roland Garros.”
Als andere belangrijke domeinen zijn benoemd: cinema en cultuur, innovatie en environment en promoting equality & education. “Vanuit de Groep worden we als landen aangemoedigd om op lokaal niveau partnerships te vinden die bijdragen aan die thema’s. We wilden in Nederland weg blijven van de traditionele sponsorships, en veel meer bewegen naar het impactvolle purpose sponsorship. Samen iets doen dat een positieve impact heeft op de maatschappij. Biodiversiteit kwam daarbij steeds vaker naar boven. Het aantal mogelijkheden bleek echter vrij beperkt. Als we willen samenwerken kijken we eerst of we eenzelfde purpose en visie hebben. Dat je beide gelooft in een zelfde richting die je op moet. Daarna onderzoek je wat de krachten van de twee partijen zijn en als je die krachten bundelt iets extra’s kunt ontwikkelen. Steven kwam met de suggestie van Naturalis en dat bleek een perfecte match.”
“We hebben meer dan een jaar met elkaar gesproken hoe de samenwerking er uit zou moeten zien”, weet Filali. “Met dit partnership zit je heel dicht op de kern waar wij voor staan, dus daar moet je heel zorgvuldig mee om gaan. Dat we er die tijd voor genomen hebben heeft ook gezorgd dat het goed is geland bij onze experts. Zij juichen de samenwerking toe en zijn inhoudelijk betrokken. Zij zitten graag mee aan tafel.”
De samenwerking tussen BNP Paribas en Naturalis Biodiversity Center is gebouwd op vier pijlers. Het eerste is educatie en awareness met betrekking tot het thema biodiversiteit: waarom is biodiversiteit belangrijk, hoe verhoudt het zich tot klimaat, waarom moeten we er voor zorgen dat iedereen vindt dat dit een belangrijk onderwerp is waar je wat mee moet? “Dat is educatief richting onze klanten, de eigen medewerkers en de maatschappij”, zegt Van der Plas. “Hoe kunnen we er voor zorgen dat door een bundeling van krachten het onderwerp biodiversiteit hoger op de agenda komt?”
Het tweede thema is research, monitoring & data. Hoe kunnen Naturalis en BNP Paribas gezamenlijk initiatieven starten die alle data combineren waar praktische inzichten uitkomen die gebruikt kunnen worden voor klanten? Omgekeerd: als BNP Paribas van klanten vragen krijgt over biodiversiteit kan de bank de kennis van de experts van Naturalis gebruiken in de gesprekken. Van der Plas haalt als voorbeeld van onderzoek BNP Paribas Leasing Solutions aan, de leasetak van BNP Paribas in Nederland. Met de leasemaatschappij biedt BNP Paribas investeringsoplossingen voor materieel, bijvoorbeeld voor het leasen van landbouwmachines. Van der Plas: “Landbouw heeft een vrij grote impact op biodiversiteit. Hoe zouden we door kennis en data te koppelen onze klanten die actief zijn op het gebied van landbouwmachines kunnen helpen om, bijvoorbeeld door een aanpassing van de machines, minder negatieve impact te hebben. Als je dat voor elkaar kunt krijgen is dat alleen maar winst. Ik wil ons niet activistisch noemen. Wel willen wij meer klanten helpen door inzichten te bieden waardoor ze beter geïnformeerde en nauwkeurige beslissingen nemen. Wij willen helpen in de transitie van bedrijven.” “Het zakelijk klantportfolio van BNP Paribas is heel waardevol voor ons”, bevestigt Filali. “We zitten nog niet bij alle grote bedrijven aan tafel, laat staan dat we data uitwisselen voor onderzoeken. Het netwerk dat BNP Paribas heeft in het bedrijfsleven is een belangrijke doelgroep die we nodig hebben om het tij te keren, en is bepalend in toekomstige natuurinclusieve bedrijfsstrategieën en verdienmodellen. Zowel Naturalis als BNP Paribas wil de betrokkenheid van burgers en bedrijfsleven vergroten en daarin kunnen we veel van elkaar leren. Met onze expertise kunnen wij BNP Paribas helpen om, samen met hun klanten, verder biodiversiteitsverlies tegen te gaan.”
Het derde aspect van de samenwerking is financiële innovatie en meer kapitaal genereren voor innovatie op het gebied van biodiversiteit en welke instrumenten BNP Paribas daarvoor kan ontwikkelen.
De vierde pijler is het verder ontwikkelen van instrumenten om te meten welke impact op het gebied van biodiversiteit concreet is gerealiseerd. BNP Paribas heeft al een sustainability leenplan, een lening die aan zakelijke klanten wordt gegeven en waar het behalen van doelstellingen gelinkt zijn aan een aantal duurzaamheidindicatoren die tot een korting op de rente kan lijden. Zo’n doelstelling kan gelinkt worden aan bijvoorbeeld het behalen van een CO2-reductie. Er moet met externe assurance aangetoond worden dat die reductie inderdaad gelukt is. Van der Plas: “Er zou ook een leenplan met biodiversiteitsindicatoren gemaakt kunnen worden, met als bewijs dat er een aantoonbare bijdrage is geleverd aan een grotere biodiversiteit.”
Dit laatste thema past ook bij de verwachtingen en de druk van consumenten en actiegroepen die steeds vaker bij financiële instellingen er op aandringen dat zij kritisch moeten kijken naar hun investeringen en hoe ze sneller de transitie kunnen aangaan.
“Die druk voelen we”, zegt Van der Plas, “maar we vinden dat ook intern belangrijk omdat je als bank met wat je wel en niet financiert een heel belangrijke rol kunt spelen in die transitie. Zo hebben we bijvoorbeeld als onderdeel van ons beleid sinds 2016 de financiering van olieprojecten stopgezet. En de Groep voorziet niet langer in specifieke financiering voor projecten voor de ontwikkeling van nieuwe olie- of gasvelden, ongeacht de financieringsmethoden. We financieren ook geen bedrijfsactiviteiten en projecten in gebieden van grote biodiversiteitbelang, zoals bijvoorbeeld Ramsar Convention watergebieden en IUCN gebieden. We zijn ook in gesprek met onze klanten hoe we kunnen helpen met de financiering om vervuilende activiteiten af te stoten en om te draaien naar minder vervuilende activiteiten.”
De druk wordt ook gevoeld bij Naturalis. Filali: “We kijken kritisch naar partnerships. Niet met alle partijen waar we wel kennis mee delen, willen we ook in een partnership samen werken. Met de fossiele industrie en de luchtvaartsector zullen wij geen partnership afsluiten want die bedrijven zitten wat ons betreft nog niet voldoende in transitie. Bijdragen aan onderzoek in samenwerking met deze sectoren geeft indirect legitimiteit aan activiteiten die de energietransitie ondergraven. Daar willen we niet aan meewerken.”
De samenwerking tussen Naturalis Biodiversity Center en BNP Paribas heeft nu al een voorbeeldfunctie voor andere landen waar de bank actief is. “De Groep omarmt dit partnership”, aldus Van der Plas. “Ik heb een collega op dit gebied in Parijs waarmee ik samenwerk. Daarmee kunnen we ook veel op groepsniveau doen op dit gebied. Zo hebben we bijvoorbeeld een internationale sustainability academy voor al onze 187.000 collega’s. Ook daar helpt Naturalis ons met hun expertise.”
Naast BNP Paribas richt Naturalis zich met zijn nieuwe sponsorpropositie op drie tot vier grote, meerjarige partners. “Deze samenwerking kun je niet voor een of twee jaar doen en dan stoppen”, aldus Filali. “Dan kun je geen impact realiseren. Wat niet wegneemt dat je ook met andere partners wel kunt samenwerken op onderdelen, maar dat is dan niet op het niveau van wat we met BNP Paribas doen.”
Als interessante branches waar Naturalis mee zou kunnen samenwerken noemt Filali onder andere industriële partijen die passen bij de doelstellingen van het biodiversiteitscentrum, bijvoorbeeld offshore en de bouwsector. “We zijn op zoek naar partijen die grote gebieden in beheer hebben en die echt passen bij ons eigen doel op het gebied van onderzoek, monitoring en bouwen. Dan kun je echt stappen zetten.