Afgelopen zaterdag was Het Rijksmuseum 'tot nader order gesloten' vanwege een demonstratie door Extinction Rebellion. De actie was gericht tegen ING, hoofdsponsor van het Rijksmuseum. Actievoerders hadden zichzelf vastgeketend aan de toegangspoorten van de voetgangers- en fietstunnel onder het museum. In die tunnel bevindt zich de ingang.
De bank voert volgens XR een gebrekkig klimaatbeleid, bijvoorbeeld door het financieren van de fossiele industrie. De actievoerders hebben de afgelopen tijd vaker tegen ING gedemonstreerd, onder meer bij vestigingen van de bank.
In een reactie geeft Harold Reusken, Head of Media Relations van ING aan: "We hebben hetzelfde doel als XR: het tegengaan van klimaatverandering. We verschillen alleen van mening hoe je dat het beste kunt bereiken. De eisen van XR vinden wij dan ook onrealistisch. Daarbij vinden we de aanpak, waarbij ze met hun acties bij bijvoorbeeld het Rijksmuseum proberen hun wil op te leggen, veel te ver gaan en onaanvaardbaar. XR heeft een probleem met het financieringsbeleid van ING. Dat betekent dat zij zich direct tot ons moeten richten en niet tot het Rijksmuseum. We staan altijd open voor dialoog."
We hebben hetzelfde doel als XR: het tegengaan van klimaatverandering
"Naast doelstellingen ten aanzien van duurzaamheid, draagt ING ook bij aan andere belangrijke maatschappelijke doelstellingen. Zo wil ING ook kunst en cultuur toegankelijk maken voor iedereen. Hiervoor werken wij al jarenlang samen met onder andere het Rijksmuseum, het Koninklijk Concertgebouworkest en Nationale Opera & Ballet. En dat blijven we doen, daar komt geen verandering in.
Wij geven deze toonaangevende instellingen voor Nederland de extra noodzakelijke financiering zodat het mogelijk blijft om hun culturele activiteiten voort te zetten en in staat te zijn deze te delen met het grote publiek. Hiermee steunt ING de Nederlandse kunst en cultuursector. Wij zijn heel trots op ons langdurige partnerschap met deze instellingen", aldus Harold Reusken.
In de komende editie van het vakblad SponsorReport, die 24 september verschijnt, staat een uitgebreid interview met ING over hun langlopende samenwerking met het Koninklijk Concertgebouworkest.