© David Meulenbeld

Verslag van SponsorReport Jaarcongres 2025

Afgelopen dinsdag 18 maart vond het SponsorReport Jaarcongres 2025 plaats. Op Circuit Zandvoort – het was voor het eerst dat het congres hier werd georganiseerd – was ‘The future of partnerships’ het thema van de dag. “Bij de jaarlijkse uitreiking van de SponsorRingen kijken we terug, maar we willen ook heel graag samen vooruitkijken en inspelen op alle ontwikkelingen die gaande zijn. Daar zetten we vandaag op in”, aldus SponsorReport Community Manager Martijn Beenen in gesprek met dagvoorzitter Tessa Veldhuis.

De dag werd geopend met een presentatie van Michael Petit, Marketing Manager en Client Consultant bij onderzoeksbureau Markteffect. Hij duidde de huidige stand van zaken in de sponsorwereld aan de hand van drie trends. Vervolgens was het woord aan Jeroen van Iersel, Marketing & Communications Manager van Circuit Zandvoort. Hij nam de aanwezigen mee in hoe het circuit zich – nu duidelijk is dat de F1 na 2026 niet meer terugkeert in Zandvoort - aan het ontwikkelen is van een traditionele racebaan tot een veelzijdige, internationale evenementenlocatie. “We hebben de F1 aangegrepen als katalysator. Naast de autosport hebben we namelijk meerdere pijlers nodig om als circuit toekomstbestendig te zijn. Het racen blijft wel de kern, maar in de afgelopen vier jaar hebben we het terrein ontwikkeld, zijn er venues bijgebouwd en nu ontvangen we al ruim 60.000 zakelijke bezoekers per jaar. Mensen willen deze locatie als decor gebruiken.” Het SponsorReport Jaarcongres zelf is daar natuurlijk een uitstekend voorbeeld van, dat met met 160 aanwezige professionals uit de sponsorwereld een beroep deed op de zakelijke mogelijkheden van de locatie.

Festivalsponsoring

Na een verhaal van More2Win-eigenaar Pieter Kuijpers, die de luisteraars de boodschap meegaf “niet al je budget in uitgekiende datastrategieën of een nog gelikter filmpje te steken, maar (ook) in maatschappelijke programma’s die goed werk leveren, want dat leidt uiteindelijk óók tot betere merkresultaten”, betrad een driekoppig panel het podium om onder leiding van Mark Versteegen (Directeur Sponsoring bij KPN) een aantal stellingen over festivalsponsoring te bespreken. Babeth ten Hove, Brand Partnership Manager bij de Zwarte Cross, verwacht niet dat grote festivals uit Nederland zullen verdwijnen wanneer festivalsponsoring stopt. “Sponsoring is voor festivals de kers op de taart, die zorgen voor iets extra’s als aanvulling op de inkomsten uit onder meer ticketverkoop.” Lotte van den Broek (Creatief directeur van merkactivatiebureau Kumpany) en Marcel Surendonk (tot voor kort Head of Brand Partnerships bij Mojo) vullen aan: “Dat verschilt wel per festival. Wanneer je de laatste 2.000-3.000 kaarten niet verkoopt, ben je afhankelijk van sponsoring.” En wanneer je als merk een festival sponsort, luidt de boodschap kort maar krachtig: zet er het hele jaar op in, en communiceer en activeer niet enkel op het festival zelf. Surendonk: “Vergelijk het met een vakantie. Die is soms ook een paar dagen of een week, maar je bent vooraf bezig met voorbereidingen en blikt naderhand terug met foto’s. Met festivals werkt het net zo.” Van den Broek: “En zet in op merkbeleving. Als sponsor moet je niet alleen zenden, je moet de bezoekers laten participeren. Dat is de toekomst en dat kan bij uitstek bij festivals.”

Parallelsessies

Na het panelgesprek en de pauze verdeelde de groep zich over drie verschillende parallelsessies. In parallelsessie 1, ‘Best practices’, presenteerde Marko Heijl (Sponsorship en Corporate Communications Manager bij Soudal) de tijdelijke naamswijziging van de Soudal Quick-Step wielerploeg naar de T-Rex Quick-Step tijdens de Vuelta. Ook Mark Schuurman en Jesper Jobse, oprichters van 3x3 Unites, kregen de handen op elkaar met hun presentatie over de ontwikkeling van hun 3x3 basketbalproject voor jongeren en de waarde van partnerships daarin. Van het snelgroeiende, ‘hippe’ en urban 3x3 basketbal, maakten we aan de hand van Eline Overkleeft (Productowner Cultuursponsoring bij ING) en Marije Plaum (Hoofd Partnerships Rijksmuseum) een sprong terug in de tijd, naar de 17e eeuw. Met de campagne ‘Reframing women: turning history into her story’ promoot ING de audiotour ‘Vrouwen in het Rijksmuseum’, waarin de verborgen verhalen van onafhankelijke, invloedrijke vrouwen uit die tijd worden gedeeld.

In parallelsessie 2 stonden de aanstormende sponsortalenten op het podium: Lonneke Wilms, Fleur de Bouter en Rick van der Meij. De genomineerden voor de SponsorRing Talent van het Jaar kregen vooraf een briefing voor een case en bedachten hier hun eigen plan van aanpak voor, die ze presenteerden aan de vakjury. De winnaar wordt bekend gemaakt in juni 2025, tijdens de Awardshow van de SponsorRingen.

In parallelsessie 3, ‘Prijswinnende cases’, was opnieuw plek voor een museum: het Mauritshuis, in samenwerking met hun partner Nationale Nederlanden (NN). Zij gooiden hoge ogen met hun podcast ‘Het geheim van het Meisje met de parel’. Roland Ykel (Brand & Communications Manager bij NN): “Veel bezoekers van het Rijksmuseum vragen ‘Waar is het Meisje met de parel?’. Die hangt dus niet daar, maar in het Mauritshuis. Die relatie tussen het Meisje en het Mauritshuis wilden we verstevigen.” Toen in 2023 de grote Vermeertentoonstelling in het Rijksmuseum plaatsvond, leende het Mauritshuis het Meisje met de parel uit. Voor die tentoonstelling was ontzettend veel aandacht en voor NN was dat ideaal om te werken aan haar doelstelling om kunst laagdrempelig en toegankelijk te maken. Vervolgens hebben het Mauritshuis en NN de terugkeer van het schilderij naar Den Haag aangegrepen om de relatie tussen het Meisje en het Mauritshuis sterker te maken. Hoe? “We kozen voor een podcast met een spannende verhaallijn, een stukje onderzoeksjournalistiek en die bescheiden was in de branding. Splinter Chabot probeert als host de geheimen van het mysterieuze schilderij te ontrafelen. Daarmee wilden we opvallen tussen die 18.000 podcasts én te midden van alle aandacht voor de Vermeertentoonstelling.” Dat lukte. De podcast werd een daverend succes en overtrof alle vooraf geformuleerde doelstellingen. En een kleine primeur: in samenwerking met Kunsthal Rotterdam wordt gewerkt aan een nieuwe, soortgelijke podcastserie.

Vervolgens maakten we de stap van kunst & cultuur naar voetbal. Eerst namen Maarten Vreuls (Senior Sportmarketeer bij de VriendenLoterij), Nick Hoogebeen (Partnership Manager bij Eredivisie Media en Marketing) en Aukje Geubbels (MVO Manager van Eredivisie CV) de aanwezigen mee in het project ‘Voetbal Geeft’, waarmee alle maatschappelijke initiatieven van de Eredivisieclubs meer in de spotlights kwamen te staan. De sessie werd afgesloten met een case van Feyenoord en Univé. De Rotterdamse voetbalclub heeft in haar stadion een Univé Clubhuis opgetuigd waar bestaande en nieuwe klanten van Univé terecht kunnen met verzekeringsvragen, met de slogan ‘Van Feyenoord-fan naar Univé-lid’ als achterliggend idee. Dennis van Keulen (Manager Commerciële Zaken bij Feyenoord): “Dan word je als supporter gebeld vanuit de Kuip, of je over een niet heel sexy product als verzekeringen komt praten in jouw eigen stadion. Ja, dat werkt.”

Vrouwenvoetbal en AI

Het congres werd afgesloten met twee plenaire presentaties. Eerst was de beurt aan Marieke Visser, oprichter van HERA United, de eerste Nederlandse voetbalclub door en volledig voor vrouwen. Zij was bij uitstek degene om de aanwezige sponsorprofessionals mee te nemen in de kansen in het vrouwenvoetbal. Dat hier nog behoorlijk veel uitdagingen liggen is een understatement, maar met een vlammend betoog maakte Visser duidelijk dat je je daardoor niet uit het veld moet laten slaan. Vervolgens kregen Birger de Geyter (Head of Business Development Shikenso) en Victor Goossens (oprichter Team Liquid) het laatste woord met een blik op hoe AI de sponsorwereld nu al verandert en hoe je daar als merk, of je nou actief bent of wil zijn in esports of in een van de traditionele sporten, op in kunt spelen. Het was interessant om te horen welke investeerders achter Team Liquid zitten (o.a. Magic Johnson) en welke (e)sporters zij vastleggen (o.a. vijfvoudig wereldkampioen schaken Magnus Carlsen). Indrukwekkend is ook de kracht van het Shikenso-platform, dat - gedemonstreerd door De Geyter - onder meer laat zien dat metingen van visuals, audio en tekst realtime gedaan worden, zelfs van uitingen die plotsteling viral gaan.

Tijdens de afsluitende netwerkborrel werd veel nagepraat en geëvalueerd. De bezoekers waren unaniem enthousiast over de locatie: het is licht en transparant en tegelijk compact, alles is dicht bij elkaar. Beenen blikt terug: “Het was een heel geslaagde dag, met veel nieuwe en leerzame inzichten uit alle sponsordomeinen en daarmee ook een geweldige afspiegeling van het niveau van de Sponsor Community. De eerste ideeën om het volgend jaar nog beter te doen borrelen al op. Maar nu eerst: de SponsorRingen-special voorbereiden én ons opmaken voor onze studiereis naar SXSW in Londen begin juni.”