Tien lessen in tien jaar Triple Double

Dit jaar verdween de naam Triple Double uit de sponsormarkt en dat vraagt om een moment van reflectie. Wat maakte Triple Double succesvol en welke lessen zijn in de loop der jaren geleerd? De afgelopen tien jaar waren gevuld met zowel hoogte- als dieptepunten, waardevolle inzichten en ontmoetingen met mensen die hebben geïnspireerd en richting gegeven.

Dit zijn de tien belangrijkste lessen uit een decennium bij Triple Double die vandaag de dag nog altijd meer dan actueel zijn:

1. Passie valt niet te kopiëren: blijf trouw aan je eigen passie, overtuiging en drive. Je kunt nog zoveel technieken leren of ideeën overnemen, maar echte passie is authentiek. Het is je persoonlijke kompas en het maakt het verschil in alles wat je doet.

2. Je bent zo goed als je partner: hoe creatief je ook bent, je hebt goede, professionele mensen aan de klant-, sponsor- of rechtenhouderzijde nodig om écht succesvol te zijn. Werk nauw samen en maak ze onderdeel van het creatieproces. Het succes van een campagne is net zo goed hun belang als dat van jou.

3. Werk met leuke en goede mensen: leuke en goede mensen maken vaak ook goed werk. Het lijkt een simpele formule, maar in de praktijk is ‘leuk en goed’ zeldzamer dan je denkt. Kijk naar de mensen om je heen, de klanten, sponsors en collega’s. Met wie wil je écht samenwerken en met wie heb je echt toffe dingen gemaakt? Kies voor hen en bouw samen aan iets bijzonders.

4. Lef is belangrijker dan creativiteit: soms is lef belangrijker dan de meest creatieve oplossing. Was Red Bull’s Stratos-sprong met Felix Baumgartner het meest creatieve idee of getuigt het van enorm veel lef? Het nemen van risico’s en het maken van gedurfde keuzes kan veel krachtiger zijn dan blijven zoeken naar de perfecte creatieve ingeving.

5. Klanten binden doe je door verder te kijken dan de afspraken: het gaat niet alleen om het uitvoeren van wat is afgesproken. Succesvolle samenwerkingen ontstaan door die ‘extra mile’ te gaan. Niemand herinnert zich de marges of efficiency van een campagne, maar wel de impact en de creatieve ideeën die tot leven kwamen.

6. Sterke campagnes komen voort uit menselijke en maatschappelijke inzichten: de beste activaties komen voort uit herkenbare menselijke en maatschappelijke inzichten, niet uit de briefing van de klant. Blijf zoeken naar die kern van herkenning waar mensen zich in kunnen vinden en emoties worden losgemaakt.

7. Sponsor waar emotie zit: zoek naar datgene waar sponsors, klanten en medewerkers echt enthousiast van worden; waar ze over vertellen op het volgende verjaardagsfeestje. Sponsorprojecten die een diepe emotie losmaken (waar je kunt winnen en verliezen), want dat is waar mensen op lange termijn aan blijven hangen.

8. Groot verkoopt makkelijker dan klein: grote ideeën en ambitieuze vergezichten hebben een magische werking. Ze brengen mensen en merken in beweging en trekken partners aan. Durf groot te denken, want dat is waar energie en enthousiasme ontstaan.

9. Snap de passie van sportliefhebbers: om sportmarketing écht te begrijpen, moet je de sport zelf beleven. Bezoek verschillende sporten en kijk hoe fans zich gedragen. Elke sport, van curling tot handbal, heeft zijn eigen unieke passie, dynamiek en unieke elementen. Het is cruciaal om dat te begrijpen.

10. Zorg voor adrenaline binnen de organisatie: juist als het goed gaat, moet je op je scherpst zijn. Rust en gemak zijn de vijanden van vernieuwing. Doe iets wat nog nooit eerder is gedaan en schud de boel wakker. Zo zorg je voor nieuwe energie en adrenaline, die zowel medewerkers, klanten, sponsors of rechtenhouders aan boord houdt. Triple Double deed dit door uitdagende evenementen te organiseren, zoals het OKT curling in 2021 en de World Padel Tour in 2022 en 2023.

Het waren niet alleen deze tien inzichten die zorgden voor groei, maar vooral de mensen en ervaringen. En dan met name Bob van Oosterhout, Norberth Korsmit en Michel van Grunsven. Hun inzichten, passie en samenwerking hebben een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling en het succes in de afgelopen jaren. Het is een basis waarop wij nu met Golazo Brands werken aan nieuwe ideeën en nieuwe successen.