Nadat eerder Rabobank in 2017 en ING in 2018 hun nieuwe sponsorstrategie presenteerden, volgde afgelopen zomer ABN AMRO. Een goede aanleiding om de sponsorstrategieën van de drie grote banken met elkaar te vergelijken, want deze drie banken behoren tot de grootste sponsors in Nederland. Sponsorbrein Erik Ruts zocht het uit.
In het artikel wordt eerst ingegaan op de overlappende aspecten in de sponsorships van de banken. Bij alle drie de banken zien we sponsorportfolios die gediversifieerd zijn: van sport, tot cultuur en maatschappij. Sponsorships die verschillen in bereik en doel. Banken hebben overwegend langlopende sponsorships. Dat maakt ze ook tot betrouwbare partners. Ook laten alle drie de banken een grote maatschappelijke betrokkenheid zien.
Vervolgens wordt ingegaan op de strategie van de banken: hoe creëren de banken de fit tussen hun bestaande sponsorships en hun merkstrategie. Om een brug te slaan tussen sponsorship en merk zijn vier pijlers van belang die in het onderzoek uitgebreid worden besproken:
• Sponsorbekendheid
• Merkattributie
• Merksaillantie
• Merkattitude
Alle drie de banken hebben hun eigen troeven met sponsoring concludeert Erik Ruts. Voor Rabobank moet hun strategische consistentie gaan werken. Voor ABN AMRO de continuïteit van hun langlopende sponsorships. En voor ING hun blockbuster platforms.