Wereldvoetbalbond FIFA reorganiseert zijn sponsoringmodel om bedrijven de mogelijkheid te bieden zich apart te associëren met vrouwenvoetbal en esports competities.
De verandering is ingegeven door een stagnatie in de sponsorinkomsten van de bond in de afgelopen jaren. Door de sponsorships los te koppelen hoopt FIFA meer inkomsten te genereren.
De afgelopen World Cup-cyclus (2015 - 2018) leverde FIFA € 1,47 miljard op, nauwelijks meer dan de € 1,44 miljard aan inkomsten in de cyclus daar voorafgaand (2011-2014). Daarentegen lieten de mediarechten in die periode een stijging van 20% zien naar € 3,13 miljard. Voor de periode 2019 -2022 schat FIFA de marketinginkomsten op € 1,56 miljard.
Ook in vergelijking met het IOC blijft de groei van de sponsorinkomsten van FIFA achter. Het wereldwijde sponsorshipprogramma van het IOC is afgelopen twee cycli meer dan verdubbeld naar € 1,75 miljard in cash en in-kind in de afgelopen periode 2016 – 2020.
Merken kunnen zich vanaf nu specifiek richten op toernooien als de FIFA Women's World Cup. Ook kunnen aparte esports-licenties worden verworven. Volgens FIFA’s Marketing Directeur Kay Madati biedt het nieuwe marketingmodel partners meer op maat gemaakte programma’s en activaties die meer in lijn liggen met strategische businessdoelen.