Feyenoord lanceert een nieuw concept binnen haar zakelijke portfolio, Feyenoord Accelerator. Hiermee wil de club zich richten op bedrijven die het potentieel hebben om exponentieel te groeien.
“Voetbalsponsoring is voor veel bedrijven een interessant platform om hun naamsbekendheid, populariteit en omzet te vergroten”, laat de club weten. “Een klein decennium geleden maakte Feyenoord de omslag van sponsoring naar partnership. Een filosofie waarbij de partner (sponsor) samen met Feyenoord een plan uitrolt om commerciële doelstellingen te behalen.”
De afgelopen jaren is door Feyenoord hard gewerkt aan de verdere ontwikkeling van het resultaatgericht werken voor de grootste Partners van de club. In lijn met Feyenoord 1 en de Feyenoord Academy speelt methodologie en het gebruik van data hierin een essentiële rol.
"Het succes van het model is gebaseerd op de impact die Feyenoord samen met haar Partners heeft op meer dan 9 miljoen voetballiefhebbers, waarvan 2,5 miljoen Feyenoord-supporters. Een duidelijke strategie met in het oog springende campagnes laat zien dat de loyaliteit van Feyenoord-supporters zich doorvertaalt naar onze Partners, die op die manier worden beloond voor hun financiële injectie in de club. Een cruciaal onderdeel van het model is vooraf vaststellen van doelstellingen opzichtbaarheid, ontwikkeling van het merk en conversie en het consequent meten van resultaten op deze onderdelen."
Met deze aanpak wil Feyenoord voorloper zijn in het Europese sponsordomein. Recent werd de club samen met hoofdpartner Droomparken beloond met twee Gouden SponsorRingen, de belangrijkste prijzen in de Nederlandse sponsorbranche. In het komende magazine van Sponsorreport staat een uitgebreide beschrijving van de ‘Droomcase’ en een interview met Andries Bruil, CEO van Droomparken, Bas Raemakers, partnership manager bij Feyenoord en Koen Hermens, directeur van House of Sports.
Joris van Dijk, commercieel directeur van Feyenoord: “Met het Feyenoord Accelerator-model creëert Feyenoord nieuwe groeikansen. We zien kansen bij bedrijven in de markt die het potentieel hebben om exponentieel te groeien, maar nog niet de budgetten hebben om als Partner bij Feyenoord in te stappen. Dit terwijl zij juist gebaat zijn bij veel exposure en aansprekende campagnes richting hun doelgroep.”
Het is volgens Van Dijk voor Feyenoord een mooie kans om binnen Feyenoord Accelerator deze bedrijven, ook wel scale-ups genoemd, het platform te geven dat ze nodig hebben: “Wij zien een mooie parallel met het voetbal: dit is dé manier om invulling te geven aan talentontwikkeling binnen ons zakelijke netwerk. Uiteraard zijn er afspraken dat Feyenoord substantieel profiteert op het moment dat de groei wordt gerealiseerd. Zo ontstaat er een win-winsituatie. Daarbij is het onze ambitie om de komende jaren 2-3 nieuwe Partners te introduceren binnen Feyenoord Accelerator.”
Het partnership dat Feyenoord twee jaar geleden is gestart met Verloning.nl, gebaseerd op wederzijds ondernemerschap, gaf het vertrouwen in dit model. Uit de groei die hiermee is bewerkstelligd plukken inmiddels zowel Verloning.nl als Feyenoord de vruchten.
Edward Belgraver eigenaar Verloning.nl: “Het partnership met Feyenoord geeft mij de landelijke exposure waarmee ik groei in naamsbekendheid en in omzet. Daarnaast het geeft ook een bepaalde status aan je organisatie, waardoor klanten, stakeholders en zelfs personeel anders tegen ons bedrijf aankijken. Om mijn groei te delen met de club waar ik al sinds kind af aan supporter van ben, maakt mij enorm trots.”