Alban Dechelotte is als Hoofd Sponsorship & Business Development EU Esport verantwoordelijk voor sponsoring bij Riot Games, de uitgever van een van de meest gespeelde games League of Legends. Op het Sponsorreport Jaarcongres op 24 september zal hij zijn inzichten delen met de aanwezigen.
Wat is volgens u momenteel de meest belangrijke ontwikkeling in de sponsoring van eSports?
Alban Dechelotte: “We betreden inmiddels de derde golf van sponsoring van eSports. De eerste golf bestond uit de endemische sponsors, die direct gelinkt waren aan de competities en spellen zoals de fabrikanten van PC’s, monitoren, headsets, randapparatuur, etc.. De tweede golf is de functionele productleveranciers die direct gelinkt waren aan de fanexperience, zoals bedrijven voor food en drinks. Inmiddels zijn we bij de derde golf die vertegenwoordigd wordt door de ‘emotionele’ partners. Merken die potentieel zien in de verbinding van hun merk via eSports met een jong publiek, zoals Kia, Beko en Sanquin.”
Wat is voor u als uitgever op dit moment de grootste uitdaging voor de sponsoring van League of Legends?
“De grootste uitdaging voor ons is waarschijnlijk het feit dat League of Legends / LEC een wereldwijd / pan-Europees platform is, terwijl de meeste merken lokale marketing- en sponsorbudgetten hebben. Die slag zijn we aan het maken. Hoe vertel ik op het congres.”
Wat is de strategie voor League of Legends / Riot Games?
“De marketingstrategie van League of Legends is vooral gebaseerd op de behartiging van de belangen van bestaande spelers. We richten ons niet zo zeer op klassieke advertising.”
Welke cases ziet u als beste voorbeelden in eSports?
“Natuurlijk Sanquin! Maar we zijn ook erg trots op de samenwerking met Beko: "Eat like a pro to Play like a pro". Het is een wereldwijd initiatief dat ouders helpt om hun kinderen gezonder te laten eten met het idee dat kinderen eten wat hun helden eten. Beko is partner van FC Barcelona, maar is ook official supplier geworden van het League of Legends European Championship LEC."
Wat is de belangrijkste take-away die u de deelnemers wil meegeven?
“eSports is nog groter dan je nu al denkt. En dit is nog maar het begin.”
Alban Dechelotte is op het Sponsorreport congres op 24 september a.s. een van de sprekers in het panel over eSports, naast Ruben Houkes (2Basics) en Jan Bakker (Sanquin). Meer informatie over het congres is hier te vinden.