Ajax-sponsors willen meer uitleg

Ajax-hoofdsponsor Ziggo zit in zijn maag met de kwestie rond Marc Overmars. De aanbieder van internet, televisie en telefonie zegt de ontwikkelingen bij Ajax nauwgezet te volgen, aldus een verklaring van het bedrijf aan het ANP. "We kunnen er nu nog niet op vooruitlopen wat het betekent voor ons partnership", aldus Ziggo. Het bedrijf is sinds 1 januari 2015 hoofdsponsor van Ajax. ABN AMRO vraagt om meer uitleg van de directie van de club.

Marc Overmars vertrok afgelopen zondag per direct bij de voetbalclub omdat hij gedurende een langere periode grensoverschrijdende berichten aan meerdere vrouwelijke collega’s stuurde. Ziggo zegt in een reactie zeer geschrokken te zijn van het nieuws over grensoverschrijdend gedrag bij Ajax en keurt dit ten zeerste af. "Wij hebben veel respect voor de vrouwen die de moed hebben gehad om dit naar voren te brengen. Wij volgen de ontwikkelingen bij Ajax nauwgezet en nemen dit heel serieus."
Ziggo verlengde in oktober vorig jaar het contract tot medio 2025.

ABN AMRO, hoofdsponsor van de vrouwen van Ajax, zegt dat de club zover bekend adequaat heeft gehandeld nadat de kwestie aan het licht kwam. De bank wil wel van de directie van Ajax horen hoe groot de problemen met ongewenst gedrag binnen de club zijn en wat eraan gedaan gaat worden. Daarna beslist ABN AMRO of de sponsoring wordt voortgezet. Het contract van ABN AMRO, dat al 30 jaar aan Ajax verbonden is, loopt volgend jaar af.
Adidas, dat ook al jarenlang de kledingsponsor is van Ajax en tevens een van de hoofdsponsors van de club, was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.