Visa wordt de eerste sponsor van UEFA die alleen voor vrouwenvoetbal kiest. De creditkaartmaatschappij tekent een contract voor zeven jaar.
De toetreding van Visa tot de partners van UEFA naast Mastercard is mogelijk omdat UEFA de sponsorrechten voor de mannen- en andere toernooien heeft losgekoppeld.
Via het partnership zal Visa vrouwenvoetbal op alle niveaus gaan ondersteunen. Visa wordt hoofdsponsor van de UEFA Women's Champions League, UEFA Women's EURO, UEFA Women's onder-19 en U17 kampioenschappen en UEFA Women's Futsal EURO tot en met 2025. Ook ondersteunt Visa het UEFA marketingplatform Together #WePlayStrong, dat er op is gericht om meer meisjes en vrouwen te laten voetballen.
"Het is een opwindende tijd voor vrouwenvoetbal. 21 miljoen meisjes en vrouwen voetballen in Europa. Bij Visa vieren we van iedere vrouw de deelname aan voetbal. We willen alle meisjes en jonge vrouwen inspireren, kansen geven en ervoor zorgen dat ze hun dromen najagen", aldus Charlotte Hogg, chief executive officer Visa Europe.
Nadine Kessler, hoofd vrouwenvoetbal bij de UEFA, ziet de sponsordeal als een nieuwe stap in de ontwikkeling van haar favoriete sport. "Het vrouwenvoetbal is altijd enorm waardevol geweest voor het voetbal en de maatschappij in het algemeen, maar nu hebben we een nieuwe mijlpaal bereikt voor het vrouwenvoetbal en wat de sport te bieden heeft. Deze samenwerking bewijst dat het vrouwenvoetbal een nieuwe plek in het commerciële landschap heeft ingenomen.”
Visa is al partner van wereldvoetbalbond FIFA en daarmee ook een van de sponsors van het aankomende WK voor vrouwen in Frankrijk in 2019.
Op de foto: CEO Visa Europa Charlotte Hogg (midden) met haar collega's Munirah Sawyers (links) en Olivia Ironmonger (rechts)