Zoals wij op 1 december van vorig jaar al meldden is Unilever Nederland sponsor geworden van de KNVB en Jong Oranje.
Het contract dat Unilever aan de KNVB verbindt, is getekend door Frank Weijers, Director Home and Personal Care van Unilever Nederland, en Henk Kesler, Directeur Betaald Voetbal van de KNVB.
Unilever beschouwt de sponsoring van Jong Oranje als een verdieping van haar partnership met NOC*NSF. Ook ondersteunt Unilever hiermee de ambitie van het voetbalteam van Foppe de Haan om zich, voor het eerst in 50 jaar, te plaatsen voor de Olympische Spelen in Beijing in 2008. Daarvoor moet het voetbalteam als een van de eerste vier eindigen bij het EK Voetbal onder de 21 jaar dat in juni van dit jaar in Nederland plaatsvindt.
Voor Unilever is de sponsoring van voetbal een nieuwe stap in de uitvoering van haar vitaliteitsmissie. De merken van Unilever helpen mensen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen. Naast goede voeding en verzorging is ook bewegen een essentieel onderdeel van een vitaal leven.
Frank Weijers van Unilever: "Nederlands voetbal kan sinds lange tijd weer meedoen aan de Olympische Spelen. Met de sponsoring van Jong Oranje associeren we ons met de ambitie van dit team. Bovendien versterken we hiermee de relatie tussen onze consumentenmerken en het corporate merk Unilever enerzijds en sport anderzijds. Daarnaast willen we ons nieuwe sponsorship gebruiken om met campagnes die zijn gerelateerd aan Jong Oranje de marktpositie van een aantal van onze merken in Nederland te verstevigen en uit te bouwen."
Ook relatiebeheer speelt een belangrijke rol bij de invulling van het sponsorship van Jong Oranje.
De relatie tussen Unilever en Jong Oranje zal weinigen kunnen ontgaan. Zo zullen de merken Calvé en Rexona zich met Jong Oranje verbinden. Calvé doet dat met Calvé Pindakaas in de aanloop naar het EK Voetbal onder de 21 jaar in Nederland en Rexona op weg naar de Olympische Spelen van Beijing 2008.
Unilever wordt naast sponsor van Jong Oranje ook supplier van de KNVB. Hiermee krijgt Unilever de mogelijkheid in contact te komen met de 1,1 miljoen leden bij ruim 3500 voetbalverenigingen van de KNVB, de grootste sportbond van Nederland.
Henk Kesler van de KNVB: "We zijn er trots op dat we Unilever met haar bekende merken als Rexona en Calvé aan ons kunnen verbinden. Dit sponsorship verbindt twee A-merken met elkaar: de KNVB als grootste sportbond van Nederland en Unilever als de grootste fabrikant van consumentenmerken in Nederland."
Het contract tussen de KNVB en Unilever loopt tot en met het WK Voetbal in Zuid-Afrika in 2010. Behalve Unilever verbonden eerder Nationale-Nederlanden en Nike zich al aan Jong Oranje.