Het internationale grastennistoernooi dat jaarlijks plaatsvindt op Autotron Rosmalen heet met ingang van 2010 de UNICEF Open.
Dit is het resultaat van een samenwerking tussen UNICEF Nederland en de organisatie van het tennisevenement Libéma Events. De UNICEF Open is wereldwijd het eerste tennistoernooi dat zich op een dergelijke wijze verbindt met een goed doel. UNICEF wordt in principe drie jaar lang de naamgever van het toernooi.
De partijen verwachten dat het partnership voor UNICEF een totale waarde heeft van ongeveer 1,5 miljoen euro. UNICEF betaalt niets voor de naamgeving aan het toernooi. Het toernooi wordt ondersteund door een aantal partners die enthousiast zijn over de combinatie van maatschappelijke betrokkenheid en één van de aantrekkelijkste sportevenementen in Nederland. Op dit moment hebben Achmea, Libéma en RICOH zich aan het evenement verbonden.
"Dit partnership is een mooie kans om het succes van het tennistoernooi in te zetten om de doelstellingen van UNICEF te communiceren en te realiseren. Het is een uitdaging om de organisatie van een topevenement te combineren met de wens om iets voor de samenleving te doen”, aldus toernooidirecteur Marcel Hunze.
UNICEF Nederland directeur Jan Bouke Wijbrandi noemt het tennistoernooi een mooie kans voor UNICEF om haar werk voor kinderen nog meer onder de aandacht te brengen en daarvoor geld te werven. “De opbrengst zal gaan naar de hulpprogramma’s waarin UNICEF gebruik maakt van sport en spel voor de ontwikkeling van kinderen, zoals bijvoorbeeld in Zuid-Afrika. Wij proberen voor die hulpprogramma’s veel steun bij elkaar te brengen en bewandelen daarbij graag innovatieve wegen. De UNICEF Open is daar een prachtig voorbeeld van.
De naamsverbinding door UNICEF Nederland aan het toernooi van Rosmalen is een vernieuwende manier om de ontwikkeling van kinderen onder de aandacht van het grote publiek te brengen en fondsen te werven. UNICEF ziet sport als een belangrijke pijler in haar activiteiten en is om die reden blij dat de toernooiorganisatie deze mogelijkheid aanbiedt. Via diverse programma's worden bezoekers, bedrijven, televisiekijkers, spelers, leveranciers en kinderen die bij het toernooi zijn betrokken gestimuleerd een bijdrage te leveren aan de doelstellingen van UNICEF.