Rotterdam Ahoy en de VriendenLoterij slaan de handen ineen in een partnership. Dankzij dit partnership brengen Ahoy en de VriendenLoterij culturele en sportieve evenementen dichter naar de 1,2 miljoen Nederlanders die meespelen in de loterij.
Zowel Ahoy als de VriendenLoterij zetten zich op hun eigen manier dagelijks in voor kunst en cultuur in Nederland. Waar Ahoy het publiek een groot en gevarieerd aanbod aan evenementen biedt, geeft de VriendenLoterij haar deelnemers graag voordelen om hen te laten kennismaken met de rijke kunst en cultuur van Nederland en steunen deelnemers van de VriendenLoterij met hun deelname organisaties op het gebied van cultuur, sport en welzijn.
De samenwerking komt niet uit de lucht vallen. “Wij zijn vanuit onze samenwerking met de Richard Krajicek Foundation al jaren partner van het ABN AMRO Open dat in Rotterdam Ahoy wordt gespeeld”, zegt Geert Friebel, Hoofd Marketing & Partnerships bij de VriendenLoterij. “Daardoor hebben we steeds contact onderhouden met Ahoy. Dat contact is afgelopen jaren steeds intenser geworden en daaruit bleek dat we elkaar mooi konden aanvullen. Wij zoeken vanuit de VriendenLoterij altijd naar iets extra’s voor onze deelnemers. Daarnaast zijn we op zoek naar zichtbaarheid. Als alle bezoekers van Ahoy ons zien is daar voor de VriendenLoterij natuurlijk voordeel uit te halen. Daar profiteren onze goede doelen en cultuurpartners weer van. Als derde proberen we vanuit onze missie op het gebied van cultuur ervoor te zorgen dat mensen zo veel mogelijk de theaters, bioscopen, musea en concertzalen ingaan. Ahoy is dan een uitgelezen partner om mee samen te werken.”
Ahoy en de VriendenLoterij begonnen de gesprekken op het moment dat de wereld getroffen werd door corona en evenementen voor langere tijd geen doorgang konden vinden. Daardoor heeft het wat langer geduurd voordat de samenwerking officieel echt rond was. “We hebben afgelopen jaren allemaal gemerkt dat evenementen een groot maatschappelijk belang hebben en dat de live-ervaring onmisbaar is voor iedereen”, aldus Nathalie du Bruin, Manager Partnerships bij Rotterdam Ahoy. “We willen graag volle zalen in Ahoy en dat de evenementen voor iedereen toegankelijk zijn. Het leven is de afgelopen jaren voor iedereen duurder geworden. Dankzij het partnership tussen de Vriendenloterij en Ahoy creëren we een platform dat live evenementen toegankelijker maakt en tickets beter betaalbaar. De VriendenLoterij richt zich op sport, kunst en cultuur. Dat is precies wat wij bieden.”
De VriendenLoterij hangt de samenwerking met Ahoy op aan de VIP-KAART van de loterij. De kaart geeft gratis toegang tot meer dan 150 musea en daarnaast tot 50% korting op talloze dagjes en avondjes uit, van bioscoop en dans tot musical, dierenpark en opera. Alle deelnemers aan de VriendenLoterij krijgen een persoonlijke VIP-KAART. “Mensen waarderen de VIP-KAART enorm”, weet Friebel. “Voor de kaart willen wij de deelnemers iets bieden dat binnen de door ons geformuleerde drie V’s past: Voorrang, Voorrecht en Voordeel. Op sommige plekken kunnen we voordeel bieden. Soms zoeken we het in voorrang, zodat je bijvoorbeeld een dag eerder kunt boeken dan anderen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de VriendenLoterij Zomerconcerten. De derde V van voorrecht zit meer in het exclusieve deel waar je anders niet komt, maar wel via de VriendenLoterij.”
In het nieuwe nummer van Sponsorreport staat een uitgebreid interview met Nathalie du Bruin en Geert Friebel waarin zij de samenwerking verder toelichten.