Na een stemcampagne van drie weken hebben 560.000 Rabobank-leden bijna 16 miljoen euro verdeeld over meer dan 33.000 clubs en verenigingen door heel Nederland. De jaarlijkse campagne heeft alle records gebroken: er is een hoger bedrag dan ooit weggegeven met meer stemmen aan een recordaantal clubs. Dit laat zien dat ondersteuning van het verenigingsleven steeds belangrijker is. Daarom staat Rabobank clubs en verenigingen niet alleen financieel bij maar ook met kennis en trainingen.
“Het is mooi om te zien dat onze leden massaal in actie zijn gekomen om hun club te steunen”, vindt Chris Kersbergen, Global Head of Brand, die binnen Rabobank verantwoordelijk is voor sponsoring . “Achter deze mooie getallen schuilt echter ook een harde werkelijkheid, namelijk dat vereniging en clubs steeds meer behoefte hebben aan ondersteuning. De kosten stijgen, ze staan voor grote uitdagingen, zoals verduurzaming en een afname in het aantal vrijwilligers. Als coöperatieve bank willen wij hen daarbij helpen.”
“Clubs en verenigingen zijn een onmisbaar onderdeel van de samenleving! Het is waar we elkaar ontmoeten, onze hobby’s uitoefenen en natuurlijk vooral plezier maken. Dit maakt het verenigingsleven van enorm belang voor de fysieke en mentale gezondheid en de sociale cohesie in Nederland.”
Als coöperatieve bank geeft Rabobank ieder jaar een deel van haar resultaat terug aan verenigingen. Dit doen ze bijvoorbeeld met de Rabo ClubSupport-campagne. Hierin kiezen Rabobank-leden welke clubs en verenigingen een financieel steuntje in de rug krijgen. Hoe meer stemmen een club krijgt, hoe meer geld deze ontvangt. Dit jaar stemden in heel Nederland meer dan een half miljoen leden op hun favoriete club. 33.000 Clubs ontvingen de afgelopen twee weken een cheque, in totaal bijna 16 miljoen euro.
Met Rabo ClubSupport ondersteunt Rabobank clubs ook op andere manieren. Het hele jaar door kunnen clubs deelnemen aan verschillende workshops en masterclasses. Ook kunnen clubs zich aanmelden voor een intensief traject, waarbij zij 1-op-1 worden begeleid door een van hun experts. Bijvoorbeeld bij het werven van leden, vrijwilligers en fondsen, maar ook bij financieel management en verduurzaming. Tot slot vervult Rabobank een belangrijke netwerkfunctie voor verenigingen en clubs. Op lokaal niveau, maar ook als landelijke partner van NOC-NSF.
De coöperatieve bank steunt niet alleen clubs, maar ook jonge klanten die graag bij een club willen. Met de Rabo Sportactie heeft Rabobank gedurende de zomer € 125 bijgedragen aan de sportcontributie van jonge klanten. Hier hebben 185.000 klanten tussen 10 en 20 jaar gebruik van gemaakt. Hierdoor kregen jonge sporters een duwtje in de rug en werd het voor clubs en verenigingen hopelijk mogelijk om meer leden aan te trekken.