Per 1 september verbindt PwC zich als strategisch kennispartner aan de KNVB.
De missie van de KNVB is het voetbal in Nederland naar een steeds hoger niveau te brengen en de verbindende kracht van het voetbal in te zetten voor een positieve impact op de samenleving. “Dit sluit goed aan bij de belofte van PwC: bouwen aan vertrouwen in de maatschappij en belangrijke problemen helpen oplossen. Een inhoudelijk sterk vertrekpunt voor dit nieuwe, vanuit kennis gedreven, partnerschap", zegt Agnes Koops-Aukes, CEO van PwC Nederland.
Betaald voetbal verbindt 8,2 miljoen Nederlanders door alle lagen van de bevolking heen. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door PwC in 2021 in opdracht van de KNVB, de Eredivisie CV (ECV) en de Coöperatie Eerste Divisie (CED). De maatschappelijke impact van voetbal is enorm, voetbal speelt een belangrijke rol in de maatschappij en in het leven van miljoenen Nederlanders. Voetbal heeft de unieke kracht om mensen te verbinden. Een kracht die in Nederland door geen andere sport, evenement of activiteit wordt geëvenaard. Koops-Aukes: "In de laatste jaren van het vorige partnerschap met de KNVB hebben we ons bezig gehouden met het vergroten van de maatschappelijke relevantie van voetbal. Dit zal opnieuw een belangrijk onderdeel worden van de toekomstige samenwerking.”
Marianne van Leeuwen, directeur betaald voetbal KNVB beaamt dit en vult aan: “Met ons strategisch plan 2022-2026 leggen we de lat op verschillende terreinen weer hoger. Strategische en organisatorische inzichten zijn nodig om die volgende stap te kunnen maken. Daarom zijn we heel blij met PwC als onze kennispartner.”
De KNVB werkt samen met betaald voetbalclubs, amateurverenigingen, de overheid en maatschappelijke en commerciële partners om positieve impact te maken op de samenleving. Van Leeuwen: “Het voetbal heeft de samenleving zoveel te bieden en dat willen we graag onderbouwd en structureel overbrengen. Maar we zien meer kansen waarbij we samen met PwC impact kunnen maken”. Koops-Aukes: “Onze brede kennis en expertise op uiteenlopende thema’s zetten we in voor de uitdagingen waar de KNVB mee te maken heeft om samen een zo groot mogelijk maatschappelijke impact te maken. Ik ben dan ook erg enthousiast over onze nieuwe samenwerking.”
Op de foto: Van links naar rechts Veronique Roos-Emonds (lid van de raad van bestuur PwC Nederland), Marianne van Leeuwen (directeur betaald voetbal KNVB), Agnes Koops-Aukes (CEO PwC Nederland) en Dave Dekker (commercieel directeur KNVB).