Vanmiddag is de samenwerking tussen PSV en Philips hernieuwd. Zoals bekend stopt het concern na dit seizoen als hoofdsponsor, maar blijft het komende jaren een van de belangrijkste commerciële partners van PSV.
Het Philips Stadion blijft nog zeker tien jaar zo heten en de merknaam Philips verhuist van de borst naar de mouw van het shirt. Vanaf het seizoen 2016-2017 komt de vermelding Philips founder of PSV voor tien jaar op de mouw van de wedstrijdshirts te staan. Het contract tussen de twee partijen geldt voor tien jaar. De eerste 5 jaar ontvangt PSV 3 miljoen euro per jaar en volgende 5 jaar 1,5 miljoen euro per jaar. Het doel van beide partijen is om in de samenwerking focus op innovatie te leggen, wat aansluit bij de sportieve ambities van PSV en de merkpositionering van Philips’ ‘Innovation and you’.
Hans de Jong (CEO Philips Benelux): "Philips is trots op het lange en succesvolle partnerschap met PSV. De betrokkenheid bij ‘onze club’ is en blijft groot en we leggen de komende jaren de focus op een inhoudelijke samenwerking, gezamenlijk innoveren en daarmee waarde creëren voor elkaar. Wij richten ons bij Philips op de impact van onze innovaties op het leven van mensen. Een voorbeeld hiervan is de net gerealiseerde LED-veldverlichting in het Philips Stadion en hiermee is voor ons het Philips Stadion een wereldwijd voorbeeld geworden. Ook zien we mogelijkheden om op het gebied van gezondheidinnovaties met PSV toe te passen als showcase.”
Ook PSV-directeur Toon Gerbrands is verheugd over de nieuwe afspraken. "Philips en PSV zijn door hun geschiedenis onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deze nieuwe overeenkomst stelt PSV in staat om zich de komende jaren commercieel gezien structureel te verbeteren. De ambitie van PSV op sportief gebied ligt hoog en het hebben van partners die ons ook met de laatste technologie ondersteunen om onze prestaties continue te verbeteren, is daarbij van groot belang. Philips begrijpt als geen ander dat wij op zoek zijn naar innovaties waar wij als voetbalclub beter van worden. Voetbal staat bij ons op de eerste plaats. Iedere toepassing waarmee wij het topsportklimaat kunnen verbeteren, juichen we toe.”
"Met 3 miljoen euro per jaar wordt Philips de komende vijf jaar de grootste cosponsor in het Nederlandse voetbal", aldus Gerbrands. "Het huidige Philips-contract is het startpunt voor het commerciële fundament. We zijn druk bezig met de zoektocht naar nieuwe shirtsponsor." Momenteel zou men in gesprek zijn met twee bedrijven in het buitenland en een in Nederland. De kans is overigens aanwezig dat men opnieuw zowel een hoofdsponsor op de borst als een rugsponsor wil vastleggen. Tot vorig jaar was Freo rugsponsor van PSV.
De samenwerking tussen Philips en PSV bestaat al 102 jaar en is uniek in Nederland én Europa. Medewerkers van Philips richtten de club op in 1913 en de onderneming is altijd nauw betrokken geweest bij de activiteiten van PSV. Met de vernieuwde overeenkomst onderstreept Philips deze betrokkenheid.