Opel en Feyenoord hebben vanmiddag officieel bekend gemaakt dat het automerk hoofdsponsor wordt van de Rotterdamse club. Opel heeft voor vier jaar getekend. Het bedrag dat met de sponsoring gemoeid is, is niet bekend gemaakt, maar ligt naar schatting tussen de 4 en 5 miljoen euro per jaar.
Het lopende contract van Opel met Feyenoord, dat liep tot 2018, is in het nieuwe contract opgenomen. Opel is de opvolger van a.s.r. dat sinds 1991 onder verschillende merknamen hoofdsponsor is geweest van de club. Naast het eerste elftal gaat Opel ook de jeugdopleiding en Sportclub Feyenoord sponsoren. Verder zal Opel Feyenoord ondersteunen bij maatschappelijke projecten van de club. Onderdeel van de sponsorovereenkomst is dat onder meer Feyenoord-spelers, - directie en -management de komende jaren in de nieuwste Opel-modellen zullen rijden.
Van 1984 tot 2002 en sinds 2010 is Opel overigens al de vaste leverancier van auto's voor Feyenoord. Zo rijden de trainers Ronald Koeman, Giovanni van Bronckhorst en Jean-Paul van Gastel allen in een Opel Ampera, de elektrische auto van Opel.
Commercieel directeur Mark Koevermans. "Het is mooi en goed voor de uitstraling van onze club dat zo'n gerenommeerd merk zich met een meerjarig contract nadrukkelijk aan ons wil verbinden. De lange geschiedenis die Opel en Feyenoord reeds met elkaar hebben bewijst bovendien dat het twee sterke merken zijn die ook heel goed bij elkaar passen. We zijn er van overtuigd dat we met Opel de best denkbare partner voor de komende jaren hebben."
Koevermans vervolgt: "Wat ons zeker ook aanspreekt is dat Opel nadrukkelijk heeft aangegeven de komende jaren veel meer te willen zijn dan alleen een naam op het shirt. De wereld van de sponsoring is nu eenmaal zeer sterk veranderd ten opzichte van eind jaren tachtig toen Opel ook al op het shirt stond. Opel zal hierbij de verbinding zoeken met bijvoorbeeld onze 300 amateurpartners en de vele maatschappelijke projecten waar Feyenoord de laatste jaren zwaar op inzet. De club neemt hiermee duidelijk haar verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan het oplossen van maatschappelijke problemen.Opel gaat ons ook daar verder mee op weg helpen."
Karl Howkins, algemeen directeur Opel Nederland: ''We zijn beiden ambitieus richting de toekomst. Feyenoord via een vastomlijnde strategie teneinde het voetbal en het opleiden van jong talent verder te ontwikkelen en Opel aan de hand vanonder meer een ambitieuze productstrategie, die bijvoorbeeld de marktlancering van 23 nieuwe modellen en 13 nieuwe motoren omvat, tot 2016. Deze overeenkomst gaat zeker niet alleen om onze naam op de boarding. De ijzersterke relatie en de culturele overeenkomsten tussen Feyenoord en Opel zullen ons zeer helpen dit sponsorschap juist te versterken meteen aantal innovatieve en onderscheidende initiatieven, onder meer op maatschappelijke gebied", aldus Howkins.
Opel was van 1984 tot 1989 al hoofdsponsor van de club.Vorig jaar werd door het automerk gekozen om terug te keren in voetbalsponsoring. Feyenoord wordt nu toegevoegd aan het Europese Opel/Vauxhall-voetbalportfolio, dat ook partnerships met Borussia Dortmund, Fortuna Düsseldorf, Bayer Leverkusen, SC Freiburg en FSC Mainz (Duitsland) omvat, alsmede alle vier Home Nations nationale teams in de UK (Engeland,Noord-Ierland, Schotland en Wales). Opel heeft geen plannen om meer clubs in Nederland te gaan sponsoren.