Het nieuws was al uitgelekt, maar Sunweb heeft op de rustdag in de Tour de France officieel bevestigd dat het de komende drie jaar hoofdsponsor wordt van Team Giant-Alpecin.
Hoe de naam van de ploeg wordt is nog niet duidelijk, maar in ieder geval wordt Sunweb per 1 januari 2017 naamgever.
Het contract met Alpecin dat in 2014 werd getekend loopt in principe nog twee jaar door, maar de kans is aanwezig dat het bedrijf overstapt naar een andere ploeg. Ook Giant heeft zich in 2014 voor vier jaar gecommiteerd aan het team, maar zal een iets kleinere rol krijgen in het nieuwe team dan nu het geval is.
Sunweb is al sinds vorig jaar partner van Team Giant-Alpecin en heeft de sponsoring ervaren als "een geweldig middel om de synergie tussen de wielren- en fietscommunity, hun vakanties en de groter worden doelgroep in Europa te versterken", zo laat het bedrijf weten.
De hoofdsponsoring van het procycling team, met onder andere Tom Dumoulin, moet meer exposure opleveren en bijdragen aan de bekendheid van het Sunweb-merk. Maar Sunweb zal de voordelen van het partnership niet alleen koppelen aan het team en zijn sportieve prestaties. De reisorganisatie ziet vooral ook voordelen in de mogelijkheid om zich op een persoonlijke manier te verbinden aan de wielrenfans. Het belangrijkste doel van Sunweb is betekenisvolle content genereren op digitaal gebied voor de ‘tech savvy’ – Europese fanbase.
Sunweb gaat ook bijdragen aan het opzetten van een ontwikkelingsprogramma dat er toe moet leiden dat over 2000 dagen de volgende generatie van Duitse wielrenners successen gaat boeken in de UCI World Tour
Gert De Caluwe, CEO van Sunweb, zegt: "We zien dit partnership als een natuurlijke fit. Al 25 jaar zit het in ons DNA om te zorgen voor miljoenen reizigers. Ons doel is om deze rol ook voor dit team en de hele wielercommunity te vervullen. We willen het partnership met het team gebruiken om de toekomststrategie van Sunweb uit te rollen in Europa, met een focus op Duitsland, het land met de meeste mensen die voor hun vakantie naar het buitenland gaan.”
Iwan Spekenbrink, CEO van het team, liet weten: "We zijn enorm trots op dit partnership met Sunweb. Sunweb ondersteunt ons niet alleen in de sportieve prestaties. Als een echte partner investeren ze ook mee in de toekomst en ondersteunen ze ook onze visie, zoals de 2000 Tage zur Spitze…”