Nike is met ingang van het seizoen 2023-2024 de eerste partner van de AZ Vrouwen. ’s Werelds grootste sportmerk verzorgt voor zowel het eerste elftal als de jeugdopleiding de wedstrijd- en trainingskleding tot medio 2025.
AZ kondigde in december aan dat het vrouwenvoetbal terugkeert bij AZ. De club, die in het verleden driemaal landskampioen werd, vervangt vanaf de zomer van 2023 het huidige VV Alkmaar. De Alkmaarders komen sinds 2017 uit in de Azerion Vrouwen Eredivisie.
"We zijn ontzettend trots om het grootste sportmerk ter wereld te verbinden aan de AZ Vrouwen”, zegt Algemeen Directeur Robert Eenhoorn. “Nike heeft niet alleen een wereldwijd bereik, maar staat ook voor innovatie en betrouwbaarheid. Die kernwaarden passen uitstekend bij AZ. We kijken ernaar uit om samen een bijdrage te leveren aan de nationale en mondiale groei van het vrouwenvoetbal.”
AZ’s Commercieel Directeur Michael Koster denkt dat het nieuwe partnership van Nike extra aantrekkingskracht genereert. “We zullen in het komende jaar met nieuwe en bestaande partijen in gesprek gaan”, aldus Koster. “We zijn vereerd dat Nike het vrouwenvoetbal van AZ direct omarmt. Dat biedt vertrouwen om samen met nieuwe partners verder aan het vrouwenvoetbal bij AZ te bouwen.”
Voor Nike was er geen twijfel om zich als eerste Partner te verbinden aan de AZ Vrouwen. “AZ laat hiermee zien dezelfde doelen na te streven als Nike, door ook focus te hebben op de ontwikkeling van het vrouwenvoetbal. Hier wilden wij ons graag aan verbinden’’, aldus Simon Rutgers van Nike Team Partnerships.
AZ stond in 2007 samen met ADO Den Haag, sc Heerenveen, FC Twente, FC Utrecht en Willem II aan de basis van de Eredivisie Vrouwen. Onder leiding van trainer Ed Engelkes werd AZ drie keer landskampioen en voegde het één KNVB Beker aan de prijzenkast toe. Ook nam de ploeg twee keer deel aan de UEFA Women’s Champions League. In de zomer van 2011 stopte het vrouwenvoetbal in Alkmaar vanwege de toenmalige financiële situatie.