Nike blijft Maria Sharapova sponsoren

Nike blijft Maria Sharapova sponsoren ondanks haar schorsing van 2 jaar wegens dopinggebruik.

Gisteren werd bekend dat Russische toptennisser Maria Sharapova door de Internationale Tennisfederatie (ITF) voor twee jaar wordt geschorst voor het gebruik van doping. Desondanks maakte hoofdsponsor Nike bekend dat het merk blijft samenwerken met haar.

Sharapova leverde vlak na de kwartfinale van de Australian Open een positieve dopingtest af op het middel meldonium. Ze gaf toe dat ze het middel had gebruikt en dat ze het medicijn al tien jaar gebruikte, maar niet wist dat het sinds januari 2016 op de lijst van verboden middelen stond. Daarvoor was het gebruik wel toegestaan. Omdat Sharapova van mening is dat ze niets intentioneel verkeerd heeft gedaan, gaat ze in beroep wat betreft de lengte van de schorsing.

Een woordvoerder van Nike laat weten: "Het ITF heeft onderzocht dat Maria niet met opzet de regels heeft geschonden. Maria is altijd duidelijk geweest over haar positie, heeft haar excuses aangeboden en vecht nu tegen de lengte van de schorsing. Gebaseerd op het besluit van het ITF en de feiten, hopen we dat we Maria snel weer op het veld zien en blijven we met haar samenwerken.”

De samenwerking tussen Nike en Maria Sharapova dateert al vanaf haar elfde jaar. In 2010 tekende ze een nieuw acht jarig contract met een waarde van $ 70 miljoen plus een deel van de opbrengst van de collectie die onder haar naam wordt verkocht. Volgens de nieuwste lijst van Forbes verdiende Sharapova afgelopen jaar $ 21,9 miljoen. Daarmee stond ze niet meer op de eerste plaats als best verdienende vrouwelijke atleet. De plek is ingenomen door Serena Williams met $ 28,9 miljoen.

Ook tennisracketfabrikant Head blijft Sharapova sponsoren. Horlogemaker Tag Heuer, waarmee het contract net was afgelopen, heeft eerder laten weten vooralsnog geen nieuw contract aan te gaan met de Russische tennisster. Autofabrikant Porsche moet nog reageren, maar heeft ‘geplande activiteiten uitgesteld’.