Nexperia, een halfgeleiderfabrikant met het hoofdkantoor in Nijmegen, prijkt de komende drie seizoenen op de borst van het N.E.C.-shirt. KlokGroep neemt voortijdig afscheid van de voorkant van het shirt en verhuist naar de rug. Naswerkt gaat naar de mouw. Nexperia zou bijna 1 miljoen euro per jaar betalen voor de sponsoring, het dubbele van KlokGroep.
Nexperia is opgericht in 2017, ontstaan vanuit het voormalige Philips Semiconductors, daarna NXP en is gevestigd op de Noviotech Campus. Nexperia koestert zijn Nederlandse afkomst en wil betrokkenheid bij Nijmegen en de regio en Nederland tonen, ook in de sport. Nexperia heeft voor N.E.C. gekozen vanwege de belangrijke rol die de club speelt in de regio, haar maatschappelijke positie binnen het Rijk van Nijmegen en de gedeelde groeiambities. Na uitgebreide gesprekken zijn beide partijen een samenwerking voor ten minste drie seizoenen overeengekomen, tot de zomer van 2027.
Algemeen directeur Wilco van Schaik spreekt zijn trots uit over de nieuwe hoofdpartner en benadrukt de loyaliteit en het meedenken van de partners KlokGroep en NasWerkt: “Het is een compliment voor N.E.C. dat een wereldspeler als Nexperia zich als hoofdpartner aansluit bij onze club. Dit getuigt van erkenning voor onze prestaties, zowel op het veld en zeker ook bij de collega’s op kantoor. Deze samenwerking benadrukt de commerciële strategie van de club in combinatie met onze maatschappelijke inzet in de regio. De aantrekkingskracht die we hebben ontwikkeld trekt grote merken aan. Het is ook prachtig dat Nexperia een Nijmeegs bedrijf is dat niet alleen grote ambities heeft op naamsbekendheid in het voetbal, maar ook oog heeft voor onze stad en haar inwoners, zoals blijkt uit hun betrokkenheid bij onze maatschappelijke projecten. Het is fantastisch dat we Nexperia als hoofdpartner mogen verwelkomen, na jarenlang met trots KlokGroep en NasWerkt op ons shirt te hebben gedragen.”
Robin Faber, commercieel manager van N.E.C. Nijmegen, gaat dieper in op de loyaliteit van de partners: “De gesprekken met onze huidige partners KlokGroep en NasWerkt waren hierin cruciaal. Hun loyaliteit heeft het mede mogelijk gemaakt dat deze veranderingen op het shirt plaatsvinden. Vanaf het seizoen 2024-2025 zal Nexperia op de voorkant van het N.E.C.-shirt prijken, waardoor KlokGroep zichtbaar zal zijn op de rug en NasWerkt de plek op de mouw zal bekleden. KlokGroep heeft aangegeven dat het hoofdpartnerschap hen de afgelopen jaren veel heeft opgeleverd. Nu, met de opgebouwde bekendheid, kan de rugpositie in lijn met de ambities van N.E.C. en de band met de club invulling geven aan haar regionale en landelijke doelstellingen. NasWerkt blijft strategisch partner van de club en de aankomende drie seizoenen een prominente plek behouden op het shirt. Met deze drie partners vormen we een gedroomde eenheid van bedrijven uit Nijmegen die regionaal invulling geven aan dit partnerschap, zowel op voetbalgebied als daarbuiten.”
Ruben Lichtenberg, directeur Nexperia Nederland, voegt toe: “Als bedrijf met Nijmeegse roots zijn we enorm trots om het grootste sportmerk in deze regio te steunen via dit partnerschap. We geloven in de groeiambities van N.E.C., die samenvallen met onze eigen ambities op nationaal en internationaal niveau. Naast voetbal willen we ook bijdragen aan de stad, de maatschappij en de mensen in de regio. N.E.C. heeft een uitgebreid maatschappelijk programma en wij willen dit extra ondersteunen als hoofdpartner, met onder andere gezondheid als belangrijk thema. Dit past bij onze filosofie: samen ontwikkelen, groeien en zorgen voor de stad en de regio. We zijn enorm trots dat we deze positie bij N.E.C. mogen innemen en danken KlokGroep en NasWerkt voor hun medewerking en loyaliteit. Dit toont aan dat N.E.C. verbindt en een krachtig merk is in deze regio.”
“We zijn er trots op dat onze roots in Nijmegen en Nederland liggen. We zijn het enige bedrijf in Europa dat basale chips maakt voor de stroomverdeling in allerlei apparaten. Liefst elf miljoen per uur en honderd miljard per jaar. Daarmee voorzien we bijna tien procent van de wereldmarkt. Nexperia, sterk in de basis”, sluit Jean-Pierre Kempeneers, mededirecteur Nexperia Nederland, af.
Harold van Rooijen, directeur van KlokGroep, verklaart waarom ze hebben ingestemd met deze verandering: “We hebben er goed over nagedacht toen N.E.C. ons benaderde over deze wisseling. Samen met onze communicatie- en marketingmedewerkers hebben we gekeken naar de positieve impact van shirtsponsoring op ons bedrijf en ons merk. We hebben ook gekeken naar de rugpositie en hoe we onze langdurige samenwerking met N.E.C. kunnen versterken en benutten. In samenspraak met N.E.C. hebben we een pakket samengesteld dat onze ambities op maatschappelijk gebied in de stad en regio behoudt. We zijn vooral enthousiast over de focus van N.E.C. op gezondheid in de komende jaren, iets wat ons als Nijmeegs bedrijf enorm aanspreekt en waar we graag aan blijven bijdragen. Daarnaast wilden we de kans die N.E.C. kreeg door uitbreiding met drie partners op het shirt ondersteunen. We zijn er trots op dat we N.E.C. hebben gesteund in de moeilijke jaren in de Keuken Kampioen Divisie en zijn blij met de nieuwe shirtpositie, die we voor ten minste vijf jaar aan gaan.”
Richard Nas, mede-eigenaar van NasWerkt en al tien jaar partner van de club, sluit zich hierbij aan: “Natuurlijk moesten we even schakelen toen N.E.C. ons vertelde over deze verandering. Na uitleg van de club en de achterliggende ideeën te hebben aangehoord én toen we hoorden dat het om het Nexperia ging, werden we enthousiast. Dit enthousiasme groeide toen we samen met N.E.C. een pakket voor de nieuwe mouwpositie konden samenstellen dat perfect aansloot bij onze doelstellingen. We hebben als merk de afgelopen tien jaar door middel van het partnerschap met N.E.C. landelijke bekendheid opgebouwd en willen dit graag vergroten. Het behoud van onze positie op het shirt, evenals het blijven van één van de grootste partners van de club, had onze prioriteit. Lokale betrokkenheid en maatschappelijke ondersteuning via N.E.C.-projecten blijven belangrijk voor ons als bedrijf. We zijn dan ook erg tevreden met de nieuwe rol die we gaan spelen, samen met andere grote Nijmeegse bedrijven. Het is mooi om de komende drie jaar deel uit te maken van dit partnerschap, waarin we allemaal een hart hebben voor de club en de stad.”