In augustus 2020 verlengt ING alle sponsorcontracten met meer dan 500 amateurvoetbalverenigingen. Aan amateurclubs waar ING hoofdsponsor is, stelt ING de vernieuwde voorwaarde dat minimaal 25%, van het sponsorbedrag wordt besteed aan meiden- en vrouwenvoetbal. In totaal gaat het daarbij om meer dan 5 miljoen euro.
De KNVB en ING zetten zich de komende jaren samen in om het meiden- en vrouwenvoetbal verder te ontwikkelen en te professionaliseren. Het moet ‘normaal’ worden om bij voetbal ook meteen te denken en te praten over meiden- en vrouwenvoetbal. De gezamenlijke ambitie is dan ook om het meiden- en vrouwenvoetbal nóg meer te integreren in de voetbalwereld. De komende vijf jaar werken de KNVB en ING gezamenlijk aan een groei van 25% naar 200.000 vrouwelijke KNVB-leden en 25% meer vrouwelijk kader bij amateurclubs. Aan amateurclubs waar ING hoofdsponsor is, stelt ING bovendien de vernieuwde voorwaarde dat minimaal 25% van het sponsorbedrag wordt besteed aan meiden- en vrouwenvoetbal.
Uit recent onderzoek van de KNVB en ING blijkt dat Nederland klaar is voor een groei van vrouwenvoetbal en dat er tegelijkertijd ook nog winst te behalen is. 67% van de Nederlanders vanaf 16 jaar is het oneens met de stelling dat voetbal een typische mannensport is. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt bovendien dat de verdeling van mannen en vrouwen in verschillende rollen, zoals trainers en bestuurders, binnen amateurvoetbalverenigingen meer gelijk moet zijn. Dit sluit aan bij de doelstellingen van de KNVB en ING.
Sarina Wiegman, bondscoach van de OranjeLeeuwinnen, is vanaf 14 februari 2020 de ambassadeur meiden- en vrouwenvoetbal. Ze is met de OranjeLeeuwinnen Europees kampioen en vicewereldkampioen. Ze is een inspiratiebron voor veel voetballiefhebbers en juist daarom past zij zo goed bij de ambities en de plannen die de KNVB en ING hebben. Sarina Wiegman: “Het meiden- en vrouwenvoetbal heeft de afgelopen paar jaar al enorme stappen gemaakt. Dat is geweldig om van dichtbij te zien en te ervaren. Maar, en dat kan ik niet vaak genoeg zeggen, we zijn er nog niet. De volgende stap die we willen zetten, is dat er voor ieder meisje, voor iedere vrouw, een plek is in het voetbal. Binnen of buiten het veld. En het is supermooi dat ING en de KNVB hier vol op willen inzetten.”
Steven Sedee, Manager Sportsponsoring ING: “Amateurverenigingen zijn de basis van het Nederlandse voetbal. Het is belangrijk voor het blijvende succes van het meiden- en vrouwenvoetbal dat de amateurclubs hun rol hierin pakken. Zij hebben de kennis, kunde en faciliteiten in huis om meiden- en vrouwenvoetbal aan te bieden en een plek te geven die het verdient. ING wil daarbij als hoofdsponsor van de KNVB en het Nederlandse voetbal voetballiefhebbers (jong en oud, man en vrouw, speler of fan) zo goed mogelijk faciliteren zodat ze dat kunnen doen wat ze het liefste doen: met voetbal bezig zijn.”
ING sluit aan bij de visie vrouwenvoetbal 2018-2022 die de KNVB voor deze periode heeft geïntroduceerd. Kirsten van de Ven, manager vrouwenvoetbal KNVB: “Het is fantastisch dat ING het meiden- en vrouwenvoetbal in Nederland zo’n warm hart toedraagt en het belang inziet van doorontwikkeling op alle gebieden. We willen de komende jaren nog meer en beter passende plekken voor spelers creëren en alles op alles zetten om ook vrouwen aan ons te binden in andere voetbalrollen, bijvoorbeeld als bestuurder, trainer en scheidsrechter. Samen zijn we van plan om mooie stappen te zetten, zodat nog meer meiden en vrouwen, in welke rol dan ook, van ons voetbal gaan genieten. Ideaal om dit met een enthousiaste partner als ING te doen, die dicht bij de clubs staat en al jaren het voetbal ondersteunt.”
Eind vorig jaar schreef Erik Ruts (Sponsorbrein) een analyse over de sponsorstrategie van de drie grote banken in Nederland. Download hier gratis de white paper 'Banken langs de sponsormeetlat'.