KPN beëindigt partnership TeamNL

KPN zal het eind dit jaar aflopende partnership met TeamNL en NOC*NSF niet verlengen. Reden is dat KPN geen mogelijkheid ziet om de samenwerking met TEAMNL/NOC*NSF goed te activeren, mede omdat het weer vier jaar duurt voordat er Olympische Winterspelen zijn.

KPN werd eind vorig jaar Partner van TeamNL. De jaren ervoor was KPN al projectpartner bij NOC*NSF. Belangrijk onderdeel van het TeamNL partnership was de samenwerking op weg naar en tijdens de Winterspelen van PyeongChang. Hoogtepunt waren de activiteiten die KPN samen met TeamNL heeft ontplooid op en rond de Coolste Baan van Nederland in het Olympisch Stadion en de schaatscampagne met de interactieve schaatsstoel met Sven Kramer.

Mark Versteegen, directeur sponsoring bij KPN: “Wij waren al een aantal jaren projectpartner van NOC*NSF en hebben afgelopen jaar gekeken hoe de TeamNL-propositie zich voor ons zou ontwikkelen en hoe die voor ons zou werken. Met altijd de wederzijdse bedoeling om na één contractjaar te kijken of we wel of niet langer door zouden gaan. Van de optie om te verlengen maken wij nu geen gebruik.”

Met het TEAMKPN Sportfonds heeft KPN inmiddels succesvol een aantal sporten, waaronder waterpolo mannen, curling mannen en softbal vrouwen, een belangrijke duw in de rug gegeven en naar een A-status bij NOC*NSF gekregen. Maar de impact van het fonds blijft volgens Versteegen toch nog te klein om daar een grote KPN-campagne aan op te hangen via TeamNL. “Via TeamNL krijgen we veel activatiemogelijkheden aangeboden voor evenementen en bij bonden, maar we hebben al zo veel partnerships op het gebied van sport dat het TeamNL-partnership uiteindelijk toch te weinig bijdraagt aan onze doelstellingen. Bovendien hebben we te weinig ruimte op onze marketingcommunicatiekalender om zoveel activiteiten echt goed in te passen.”

Het TeamNL-partnership draagt uiteindelijk te weinig bij aan onze doelstellingen

Mark Versteegen

Evaluatie sponsorportfolio

KPN heeft een sportsponsorstrategie waarbij de meest belangrijke Nederlandse sporten van de top naar de breedte worden ondersteund. Naast hoofdsponsor van het schaatsen (KNSB) sinds 2010, is KPN binnen de sport actief als hoofdsponsor van de Eredivisie en de E-Divisie, sponsor van de KNVB en sponsor van de stichting TEAMKPN Sportfonds. Daarnaast sponsort KPN nog omvangrijke activiteiten in het culturele en het maatschappelijke domein. Zo is het hoofdsponsor van het Rijksmuseum en sponsor van het Concertgebouw en heeft het zijn eigen maatschappelijk betrokken fonds: de stichting KPN Mooiste Contact Fonds dat kwetsbare groepen al ruim 11 jaar verbindt met de samenleving.

De vraag is of het niet verlengen van het TeamNL-partnership de eerste is van meerdere aanpassingen in het sponsorportfolio van KPN. Ook met in het achterhoofd een mogelijk nieuwe koers van het bedrijf onder leiding van de dit jaar aangetreden CEO Maximo Ibarra. Versteegen: “We evalueren momenteel al onze partnerships. Als er een nieuwe strategie voor KPN komt zullen wij natuurlijk nagaan welke partnerships daar het beste bij passen. Maar we zijn nu bijvoorbeeld ook al aan het kijken hoe we in 2019 het mooie initiatief van het Rijksmuseum rondom de restauratie van De Nachtwacht kunnen gebruiken. Dat geeft prachtige kansen om dat digitaal en online te volgen.”

We evalueren momenteel al onze partnerships

Mark Versteegen

Reactie NOC*NSF

NOC*NSF laat weten het jammer te vinden dat de samenwerking met KPN eindigt. “NOC*NSF kijkt terug op een mooie tijd met Nederlands grootste schaatssponsor. De winterspelen van PyeongChang waren een hoogtepunt, net als de activiteiten op de Coolste Baan. Wij hebben de samenwerking zeer gewaardeerd. Natuurlijk vinden we het jammer dat KPN, dat zich afficheert als dé Nederlandse telecomdienstverlener, straks niet meer verbonden is aan TeamNL. TeamNL gaat verder richting Tokyo”, aldus hoofd sponsoring bij de sportkoepel Erik Ruts.