De KNVB en Volkswagen hebben hun samenwerking verlengd tot en met 2028. Sinds 2021 is Volkswagen samen met Volkswagen Bedrijfswagens de duurzame mobiliteitspartner van de KNVB en tevens officieel Supporter van de Oranjefans.
De KNVB en Volkswagen streven beide naar een CO2-neutrale toekomst en hebben de afgelopen jaren de krachten gebundeld om onder andere het vervoer van sporters en supporters rondom voetbalwedstrijden milieuvriendelijker in te vullen. Als onderdeel van de samenwerking heeft de KNVB afgelopen jaren ook zijn wagenpark verduurzaamd met elektrisch aangedreven, geheel emissievrije Volkswagens. Alleen al hierdoor worden jaarlijks 1,2 miljoen kilometers elektrisch afgelegd in plaats van met een benzine- of dieselmotor. Tevens faciliteerde Volkswagen elektrische auto’s voor de OranjeLeeuwinnen in voorbereiding op eindtoernooien.
Volkswagen is ook aangesloten op het slimme mobiliteitsprogramma van de KNVB genaamd GO. Binnen dit programma worden verschillende oplossingen ontwikkeld die de CO2-uitstoot rondom voetbalwedstrijden verminderen. Zo is het speelschema op reisafstand geoptimaliseerd met behoud van gelijkwaardige wedstrijden, zetten we in op zoveel mogelijk fietsen naar de club en ontwikkelen we innovaties om de mobiliteit duurzamer te laten verlopen zoals het plaatsen van laadpalen en het ontwikkelen van een rijfunctionaliteit in de Voetbal.nl-app. Hiermee worden jaarlijks miljoenen kilometers gereduceerd in het amateurvoetbal.
Daarnaast ligt de focus op het samen (elektrisch) rijden naar de voetbalwedstrijden. Door de campagne Volle Bak! worden voetballers en voetballiefhebbers gestimuleerd om samen te rijden. Ontwikkelde rijfunctionaliteiten in de Voetbal.nl-app voor amateurvoetbalwedstrijden en de Slinger-app voor Oranjewedstrijden maken het mogelijk om dit gemakkelijk te organiseren voor teams en voetbalfans. Daarnaast activeert Volkswagen met ‘Volle Bak naar Oranje’ een heuse VIP-trip naar wedstrijden van het Nederlands elftal, waarbij het wordt beloond om samen te rijden en er een unieke fanexperience wordt gecreëerd.
Nu Oranje is geplaatst voor het EK in Duitsland aankomende zomer, zal Volkswagen een belangrijke rol spelen in de rol van duurzame mobiliteitspartner. Zowel bij de praktische invulling van het vervoer van KNVB-personeel als bij het verrijken van de reis van Oranjefans naar Duitsland zullen de KNVB en Volkswagen de handen ineen slaan.
Dave Dekker, directeur commercie KNVB: “Het mooie van deze samenwerking tussen de KNVB en Volkswagen is dat we dezelfde ambities hebben. We streven allebei naar een milieuvriendelijke en duurzame toekomst. Zo veel mogelijk elektrisch rijden, carpoolen naar voetbalwedstrijden, fietsen naar de club promoten en er over nadenken om speelschema’s af te stemmen op de ideale reisafstand. Zonder deze gezamenlijke ambitie had dit partnership de afgelopen jaren nooit zo’n vlucht kunnen nemen en ik ben ervan overtuigd dat onze samenwerking de komende jaren nog veel succesvoller wordt.”
Rinke van Keimpema, managing director Volkswagen: “Als grootste automerk van Nederland is het logisch dat wij onze verantwoordelijkheid nemen om de grootste sport te ondersteunen en milieuvriendelijker te maken. Zowel topsport als breedtesport verbindt mensen uit alle lagen van de samenleving. Dat past perfect bij de positionering van Volkswagen. Wij zijn er voor iedereen. Met ‘Volkswagen laadt Oranje’ koppelen we onze ambitie aan het Nederlands elftal.” Collega Peter Arends, managing director Volkswagen Bedrijfswagens, vult aan: “Wij zijn er al meer dan 75 jaar voor iedereen die een bedrijfswagen nodig heeft, en daar zitten heel veel voetbalfans bij. En ook wij zetten vol in op elektrificatie van het wagenpark. Vandaar dat we de elektrische ID. Buzz gebruiken als matchball delivery car bij alle Oranje wedstrijden.”
Op de foto: v.l.n.r. Rinke van Keimpema, managing director Volkswagen, Peter Arends, managing director Volkswagen Bedrijfswagens, Dave Dekker, directeur commercie KNVB. (Foto: KNVB)