KNVB en partners transformeren Johan Cruijff ArenA tot ‘Huis van Oranje’ tijdens WK 2022

De KNVB organiseert tijdens het WK 2022 in samenwerking met partners Albert Heijn, Bitvavo, Coca-Cola, Heineken, ING, KPN, Nike, Staatsloterij, TOTO en Volkswagen een nieuw fanevenement om het toernooi in Nederland te beleven. Samen transformeren zij de Johan Cruijff ArenA tot het ‘Huis van Oranje’.

In het 'Huis van Oranje' krijgen vanaf de tweede groepswedstrijd 55.000 Oranjefans de mogelijkheid de wedstrijden van het Nederlands elftal live te zien op schermen van in totaal 600m2. Daarnaast kunnen ze genieten van topartiesten en entertainment van het hoogste niveau.

De KNVB laat weten: "Nederland is misschien een klein land, maar Oranjefans staan er bekend om er overal ter wereld een groot feest van te maken. Dit jaar vindt het WK niet in de zomer plaats en voor veel fans is een bezoek aan Qatar om verschillende redenen niet weggelegd. Om ook dit WK die échte Oranjesfeer te creëren, bundelen de KNVB en zijn partners hun krachten en komen met het ‘Huis van Oranje’. Het belooft een onvergetelijke show te worden met topartiesten, iconische Oranjebeelden en uiteraard de WK-wedstrijden van het Nederlands elftal. Voor aanvang van de wedstrijd wordt ervoor gezorgd dat de sfeer er al goed in zit, in de rust is er een spectaculaire halftime show en na de wedstrijd wordt het evenement feestelijk afgesloten. Een bijzondere kijkervaring die in Nederland nog nooit op deze schaal is vertoond."

Jean Paul Decossaux, directeur commercie van de KNVB: “In Nederland halen we alles uit de kast voor een eindtoernooi van Oranje. Straten worden versierd, buren kijken buiten samen naar de TV en de wedstrijden worden zo gezamenlijk beleefd. Dit jaar start het WK echter in november, dus het weer maakt dergelijke feestjes buiten onmogelijk. De meeste fans beleven het WK in eigen land, net zoals de meeste van onze partners. Daarom zorgen wij met het ‘Huis van Oranje’ voor het grootste voetbalfeest van Nederland door vanaf de tweede groepswedstrijd iedere wedstrijd 55.000 mensen in de Johan Cruijff ArenA welkom te heten. Met dezelfde Oranje-feestsfeer als altijd, maar dan nog grootser aangepakt en met een dak boven ons hoofd.”

Bondscoach Louis van Gaal is enthousiast: “Tijdens het WK in Brazilië merkte ik dat we weinig meekregen van de Oranjegekte in Nederland. Dat vond ik jammer, want elke steun voor het team is welkom. Daarnaast geloof ik erin dat de beelden van het ‘Huis van Oranje’ de spelers laten zien en voelen hoe sterk de fans in Nederland achter het team staan. Zo kunnen zij de spelers een extra boost geven.”

De eerste groepswedstrijd op maandagochtend 21 november geldt als de exclusieve voorpremière van ‘Huis van Oranje’ en vindt plaats in AFAS Live. De tweede en de derde groepswedstrijd én alle eventuele vervolgwedstrijden is het ‘Huis van Oranje’ in de Johan Cruijff ArenA. Op 22 juni gaan de kaarten voor het ‘Huis van Oranje’ op vrijdag 25 november (Nederland-Ecuador) en dinsdag 29 november (Nederland-Qatar) in de verkoop via huisvanoranje2022.nl. Kaarten zijn al verkrijgbaar vanaf 17,50 euro. Oranje Clubkaarthouders kunnen al eerder kaarten bemachtigen, voor hen start de kaartverkoop op 16 juni.

Tijdens het aanstaande UEFA EK voor Vrouwen in Engeland organiseert de KNVB op de KNVB Campus samen met Albert Heijn en KPN ook al de 'Camping van Oranje'.