De KNVB gaat samenwerken met FC88 om gebruikte voetbalkleding een nieuw leven te geven. FC88 is gespecialiseerd in het upcyclen van voetbalkleding en wordt verantwoordelijk voor het omvormen van overtollige en niet-gebruikte KNVB-voetbaltenues tot stijlvolle fan merchandise, waardoor deze items een tweede kans krijgen om te schitteren.
Voetbalkleding heeft, net als kleding in het algemeen, een aanzienlijke impact op het milieu. De samenwerking met de ‘officiële upcycling licensee’ FC88 onderstreept de ambitie en één van de strategische doelen van de KNVB om afval te verminderen en milieuvriendelijke praktijken te omarmen binnen de voetbalgemeenschap.
Oude voetbaltenues van onder andere het Nederlands elftal worden door FC88 omgezet in unieke en trendy fan merchandise, zoals bucket hats, tassen en laptop sleeves. Dit initiatief sluit aan bij de groeiende noodzaak naar duurzaamheid, aangezien fans nu met trots merchandise kunnen dragen dat niet alleen hun favoriete teams ondersteunt, maar ook bijdragen aan een beter milieu.
Ton van der Leeden, Head of Licensing & Merchandise van de KNVB: “We zijn er trots op om samen met FC88 oude voetbalkleding nieuw leven in te blazen, door er nieuwe fan merchandise van te maken. Het is belangrijk om op een duurzame manier verbinding te zoeken met de fans en het is helemaal mooi als dat ze tegelijkertijd herinnert aan dierbare momenten. Deze samenwerking sluit daarom perfect aan bij de strategie van de KNVB rondom duurzaamheid én merchandise.”
Nicole Bekkers, oprichter van FC88: “We zijn vereerd om samen te werken met de KNVB en bij te dragen aan de verduurzaming van het Nederlandse voetbal. Onze missie is om nieuw leven te blazen in oude materialen. Deze samenwerking is een fantastische kans om dat te doen, terwijl we tegelijkertijd de rijke geschiedenis en traditie van het Nederlandse voetbal vieren. Dat we dit met de KNVB op een structurele manier mogen gaan doen, geeft ons beiden de kans om duurzame impact te maken in de voetbalindustrie wereldwijd.”