Op 30 oktober jl. werd SV Kampong Hockey omgetoverd tot een oranje hockeywalhalla, waar bijna 2.000 enthousiaste kinderen van 9 tot 12 jaar zich verzamelden om hun Olympische helden te ontmoeten en mee te doen aan allerlei hockeyactiviteiten. Deze editie was bijzonder: beide teams die afgelopen zomer goud wonnen in Parijs waren aanwezig om de jonge fans een onvergetelijke dag te bezorgen. Daarnaast overhandigde Rabobank een uniek cadeau aan de Olympisch kampioenen.
Op maar liefst acht velden volgden kinderen clinics, zoals ‘Beat the International’, waarin ze het onder andere konden opnemen tegen de sprintsnelheden van hockeyiconen zoals Thijs van Dam en Joosje Burg. De internationals liepen over het veld en deelden tips en handtekeningen uit aan de fanatieke deelnemers.
In de Fanzone vonden ook allerlei activiteiten plaats. Fans konden op de foto met hun helden voor een achtergrond van de Eiffeltoren in Parijs, deden mee aan het dilemma-spel om de spelers beter te leren kennen en stelden vragen tijdens een speciale persconferentie. “Ik heb zelfs geleerd wat de favoriete snack is van Joep de Mol!” lachte een van de jonge deelnemers.
Rond de middag verzamelden alle kinderen zich op de tribune voor een speciale huldiging. De KNHB-mascotte Stockey zorgde voor een vrolijke sfeer, terwijl de kinderen uit volle borst meezongen met verschillende hits. Onder luid gejuich werden de Olympische kampioenen nogmaals onthaald.
Rabobank feliciteerde de Olympische winnaars met een speciaal cadeau: een schilderij gemaakt door Milou Laroussiyen, een 20-jarige kunstenares en talent van Kunstbende (tevens partner van Rabobank). Milou, die studeert aan de Kunstacademie, werkte tien volle dagen aan een prachtig kunstwerk voor elke Olympisch kampioene. Na de huldiging ging het middagprogramma vol clinics en Fanzone-activiteiten verder.
Foto, van links naar rechts: Xan de Waard (international), Milou Laroussiyen (kunstenaar), Thierry Brinkman (international), Hans Benard (directeur Rabobank Utrecht e.o.).
De Hockey Fandag – powered by Rabobank - is inmiddels een jaarlijkse traditie geworden. Via een inschrijving die gestart is direct na de Olympische Spelen konden kinderen zich aanmelden. Er kwamen kinderen uit het hele land van 180 verschillende clubs, van Groningen tot Goeree Overflakkee. “Het is mooi om te zien dat de Hockey Fandag leeft bij zoveel clubs in Nederland. Op deze manier kunnen we de jonge hockeyfans samenbrengen met hun idolen en hen iets dichter bij hun hockeydroom laten komen. Want ook alle internationals zijn ooit begonnen bij een eerste club,” aldus Maaike Steenbergen, sponsormanager bij Rabobank.