Interview met Baptiest Coopmans (Ziggo) over Ziggo en Ajax

Ziggo is de komende vierenhalf jaar hoofdsponsor van Ajax. Het kabelbedrijf betaalt 8 miljoen euro per jaar en een bonus van maximaal 2 miljoen euro. Sponsorreport sprak met beoogd CEO van Ziggo Baptiest Coopmans over de sponsoring door het kabelbedrijf.

Waarom wordt Ziggo hoofdsponsor van Ajax?
Baptiest Coopmans: "We zijn nu subtop. Als je naar de absolute top wilt moet je andere marketingstrategieën toepassen dan de huidige, en daar is het partnership met Ajax er een van. Dit partnership past bij de strategie om dit merk van een nog komend bedrijf echt naar de top te brengen. Op de tweede plaats willen we hiermee onze maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen. Als je een grootbedrijf bent moet je dit soort dingen doen, en Nederland verwacht dat ook van je. Het is een manier om iets terug te geven. En we gaan meer de zakelijkemarkt op. Dat betekent dat er meer nadruk op hospitality en op zakelijke relaties uitnodigen komt. Tot nu toe zijn kabelbedrijven niet zo groot in de zakelijke markt. Met dit partnership kunnen we de zakelijke markt beter bedienen."

Wat krijgt Ziggo er voor terug?
"Het is niet zo dat we precies hebben uitgerekend hoe we de 10 miljoen gaan terugverdienen, en wat we doen als dat niet lukt. Het nieuwe Ziggo is een bedrijf dat 2,5 miljard euro omzet. Dan zijn dit grote bedragen, maar ook overzichtelijke bedragen.”
"Ziggo heeft nu een dekking van bijna 60% en UPC een dekking van bijna 40%. De netwerken worden aan elkaar gekoppeld waardoor het grootste kabelnetwerk in Nederland ontstaat en waarvan Ziggo de naamgever wordt. In de loop van volgend jaar zal het Ziggo-merk de UPC-gebieden 'overnemen' en zal UPC als merk verdwijnen. Dat betekent dat we gezamenlijk een dekking hebben van ongeveer 90%. Maar we moeten concurreren met andere aanbieders, zoals KPN, die andere mogelijkheden bieden om televisie en internet te kijken. Aanbieders die al langer een landelijk netwerk hebben.”

Het is ongekend dat dit niet is uitgelekt

Hoe is de sponsoring tot stand gekomen?
"Toen Liberty Global, het moederbedrijf van UPC, begin dit jaar een bod deed op Ziggo om daarmee het grootste Nederlandse mediabedrijf te creëren, kwam Ajax naar ons toe om te vragen of dit geen kans voor ons was. Het was een bijzonder moment omdat het niet vaak voorkomt dat twee grote Nederlandse bedrijven worden samengevoegd en tegelijkertijd het shirt van Ajax ter beschikking komt. Dat was een unieke combinatie. Omdat de deal niet rond kwam voor 1 juli heeft Ajax aan AEGON gevraagd om de sponsoring met een half jaar te verlengen. De definitieve toestemming voor de overname door Liberty Global van Ziggo was een belangrijke conditie. Een paar dagen geleden hebben ook de aandeelhouders van Ziggo toegestemd met de overname door Liberty Global. Daarmee was de weg vrij om de sponsoring bekend te maken."
"De gesprekken vonden plaats binnen een hele kleine groep, met misschien in totaal maar zo’n 10 mensen die het wisten. De afgelopen weken hebben we het opgeschaald omdat de shirts gemaakt moesten worden, backdrops gemaakt, filmpjes op kantoor etc. Het is ongekend dat dit niet is uitgelekt. Ik kan mij niet herinneren dat er een dergelijke sponsordeal is geweest die niet van te voren bekend was, terwijl de gesprekken al dateren vanaf januari.”

Waarom sponsort Ziggo niet het damesvoetbal, de jeugd en De Toekomst?
"We hebben verschillende mogelijkheden en pakketten bekeken en we denken dat dit het pakket is dat voor ons het beste kan werken."

Wat zijn de criteria voor Ajax om voor de bonus in aanmerking te komen?
"Daarbij gaat het om sportieve criteria: het kampioenschap van Nederland, de KNVB-beker en internationale prestaties.”

KPN is founder van de Amsterdam ArenA en sponsor van de Eredivisie. Jullie gaan elkaar ongetwijfeld tegenkomen.

"Hoe dat gaat lopen moet de toekomst uitwijzen. KPN is sponsor van de ArenA en wij van Ajax. Ingewikkelder is het niet?"

Welke rol gaan jullie spelen in de connectiviteit van het stadion, bijvoorbeeld ook samen met Huawei?
"Zo ver zijn we helemaal nog niet.”

Wat gaan we op het eigen Ziggo-kanaal merken van de sponsoring?
"Een goede vraag. Dat weten we nog niet, maar dat we ons TV- kanaal hiervoor in de toekomst gaan gebruiken is wel het idee. We hebben dit zo vertrouwelijk behandeld dat we daar nog niet uitgebreid over hebben kunnen spreken. Hoe we de invulling precies gaan doen, is pas voor de tweede helft van volgend jaar. We gaan eerst een half jaar lang zorgen dat het goed in de uitvoering is, goed op het shirt staat, mooi in het stadion te zien is. Ondertussen moeten we ook twee bedrijven samenvoegen. Dat is ook een hele uitdaging.”

Je maakt een palet aan mogelijkheden en dan is het goed om meer dan 1 optie te hebben

Jullie doelstellingen konden jullie niet bereiken met alleen de Ziggo Dome?
"Dat had ook gekund. Alleen maak je een palet aan mogelijkheden en dan is het goed om meer dan 1 optie te hebben. Voetbal en muziek hebben veel overeenkomsten: spannende wedstrijden, gaaf concert. Het gaat bij beiden over verbinden en samen beleven.”

Het is niet zo dat de Ziggo Dome nu minder belangrijk wordt voor Ziggo?
"Nee, helemaal niet. De Ziggo Dome is zo’n groot succes voor Ziggo dat het bijna de aanleiding was om verder te kijken en Ajax te sponsoren. Het doorroleffect dat de Ziggo Dome heeft gedaan voor het imago van Ziggo is ongekend en we verwachten eigenlijk hetzelfde effect met de Ajax sponsoring.”

U deed een oproep aan bedrijven om meer hun maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid te nemen bij de ondersteuning van sport en sportsponsoring.

"Er wordt nu door ons 10 miljoen teruggeïnvesteerd in de Nederlandse sport. Daar worden onder meer jeugdspelers van opgeleid waarmee het voetbalniveau in ons land op een hoger niveau komt. Ziggo neemt als een groot Nederlands bedrijf graag de verantwoordelijkheid om een dragende pilaar onder de Nederlandse sportte zijn. Het zou goed zijn als meer grote bedrijven geloven in de kracht van sportsponsoring en hun verantwoordelijkheid nemen, zoals ook plaatselijke bedrijven dat doen via de sponsoring van hun lokale verenigingen. Sport verbroedert. Ik zou hopen dat meer bedrijven dat doen. Wij zijn ervan overtuigd dat voetbal als geen andere sport de Nederlandse samenleving bij elkaar brengt. De kracht en de betekenis van voetbal als verbindend element is nauwelijks te overschatten. Het is die verbindende factor die ons aanspreekt en die wij willen uitstralen.”