"We hebben ons wel eens afgevraagd of we niet te veel risico op risico stapelden”, zegt Koen Hermens, managing partner bij House of Sports en directeur van De Coolste Baan, over de organisatie van het schaatsevenement in het Olympisch Stadion in het nieuwe nummer van Sponsorreport, dat bijna geheel in het teken staat van het succesvolle evenement.
In het artikel wordt duidelijk dat op het moment dat men besloot om het evenement te organiseren de helft van de toenmalige begroting van 2,9 miljoen was gedekt, onder andere door het hoofdsponsorschap van KPN en de snelle toezeggingen van TVM en EY. Die begroting groeide uiteindelijk flink, onder andere door een zeer succesvolle sponsorwerving.
"De keuze om alles in het evenement te investeren naarmate we financieel meer armslag kregen is bewust gemaakt om daardoor het onderscheidend vermogen steeds groter te maken”, vertelt Hermens in de casestudie."
Het was een unieke mogelijkheid om midden in de Olympische winterspelen het schaatsen te 'claimen' zonder officieel Partner in Sport van NOC*NSF te zijn”, zegt Director Sponsoring Mark Versteegen over de hoofdsponsoring. KPN maakte het evenement mogelijk door 80.000 tickets onderdeel te maken van de sponsoring. Voor KPN was de schaatswinter zeer succesvol en betekende definitief dat de schaatssponsoring een volwassen en effectief marketingplatform werd voor het telecombedrijf. KPN werd deze winter de meest herkenbare Olympische sponsor. Het uitnodigingstraject kende een ongekend laag no-show percentage. Uit onderzoek blijkt dat schaatsfans significant vaker KPN producten en diensten overwegen af te nemen dan niet-schaatsfans. Door afspraken met Samsung werd er zelfs op salesniveau succesvol samengewerkt.
In het report is via interviews met organisator House of Sports en verschillende sponsors uitgebreid te lezen hoe het evenement werd georganiseerd, welke afspraken er met de sponsors, suppliers en mediapartijenwaren, de risico’s, uitdagingen, ideeën en het uiteindelijke grote succes. Het report is hier hier te bestellen.