Rugby Nederland en Grolsch zijn een samenwerking aangegaan voor de komende 5 jaar. De gezamenlijke ambitie is om het Nederlands rugby in die periode nationaal en internationaal verder omhoog te stuwen. De samenwerking komt voort uit het mondiale partnership dat het moederbedrijf van Koninklijke Grolsch – Asahi Group Holding – heeft gesloten met de Rugby World Cup 2023 France.
“Sport verbindt. Net zoals samen een biertje drinken. Bovendien vertoont het merk Grolsch grote overeenkomsten met de waarden van rugby: respect, kameraadschap en discipline”, vertelt Ard Bossema, Director Marketing & Strategy bij Koninklijke Grolsch. “Maar ook duurzaamheid en verantwoord alcoholgebruik zijn belangrijke thema’s waarin we elkaar vinden. Juist op plekken zoals sportverenigingen is het belangrijk om 0.0% beschikbaar én zichtbaar te maken, hier gaan we samen dan ook flink op inzetten”.
“Al met al dus een goede match. We vinden het geweldig dat ons karaktervolle Grolsch-bier, met of zonder alcohol, geschonken zal worden in The Home of Rugby, beter bekend als het Nationaal Rugby Centrum Amsterdam”. Als link naar het wereldwijde sponsorship zal daar straks ook Asahi Super Dry verkrijgbaar zijn voor de liefhebbers. “Samen hopen we de rugby sport én Grolsch nog beter op de kaart te zetten. Wij kijken dan ook uit naar een succesvolle samenwerking!”.
Directeur Rugby Nederland, Andrew Meredith: “Rugby Nederland focust op verdere groei van onze topsport-prestaties. Wij doen dat op basis van een helder pad naar professionalisering van ons nationale rugby. Via onze academies dienen zich inmiddels steeds meer veelbelovende rugbytalenten aan. Nu al spelen vele Nederlandse talenten (semi-)professioneel in zware buitenlandse competities. Dat is op zichzelf een prima ontwikkeling. Maar tegelijkertijd willen wij die talenten wel binden aan onze nationale selecties. In Koninklijke Grolsch hebben wij een sportieve professionele partner gevonden om ons die noodzakelijke ‘rugby boost’ te geven. Ons streven is dat Rugby Nederland straks, in 2027, deelneemt aan de Rugby World Cup. Wij zoeken daarom ook andere professionele partners die zich willen verbinden met rugby en onze kernwaarden”.
Andrew Meredith: “In Japan is rugby in 10 jaar tijd, mede dankzij de investeringen vanuit het bedrijfsleven waaronder Asahi, uitgegroeid tot een van de meest bekeken en populaire teamsporten. Inmiddels is rugby ook mondiaal één van de best bekeken sporten. De verwachting is dat de Rugby World Cup in Frankrijk in 2023 nieuwe kijkrecords zal breken. De sportzender Ziggo zal naast de wedstrijden van Nederland alle aansprekende internationale toptoernooien uitzenden. We verwachten dat de sterk groeiende rugbysport ook in Nederland een vlucht maakt en hopen dit samen met onze partners – waaronder Grolsch – te realiseren!”.
Op de foto: Johan Tijsseling (L) - Horeca Accountmanager Koninklijke Grolsch - en Janhein Pieterse - Voorzitter Rugby Nederland
Vorige week maakte Ziggo Sport bekend dat het de uitzendrechten van zo’n beetje alle grote rugbytoernooien ter wereld heeft verworven en de interlands van Nederland XV in de Rugby Europe Championship zal uitzenden.
Nogmaals directeur Rugby Nederland, Andrew Meredith: "We zijn erg blij met de steun van Ziggo Sport. Wij willen doorgroeien en professionaliseren en op dat strategische pad is de steun van Ziggo Sport bijzonder welkom. Door rugby op tv te laten zien, krijgt de sport de aandacht die het verdient."
Naast de wedstrijden van Nederland XV zendt Ziggo Sport alle aansprekende internationale toptoernooien uit, zoals de wedstrijden van de Six Nations die in februari en maart worden gespeeld. De sportzender zendt ook het de uitgestelde Rugby World Cup 2021 voor vrouwen uit, evenals de Rugby World Cup Sevens, het World Rugby WXV 2023 (een nieuw landentoernooi voor vrouwen) en de HSBC World Rugby Sevens Series.
Als kers op de taart heeft Ziggo Sport de exclusieve uitzendrechten van de Rugby World Cup verkregen, dat zich in 2023 in alle grote Franse steden gaat afspelen. Naast vele honderdduizenden stadionbezoekers aan dit wereldkampioenschap, zullen er ook honderden miljoenen rugbyliefhebbers aan het beeldscherm gekluisterd zijn in het najaar van 2023. Het WK Rugby is een van de best bekeken sporttoernooien wereldwijd. De wedstrijden zijn live te volgen via Ziggo Sport of Ziggo Sport Totaal.
Marcel Beerthuizen, directeur Ziggo Sport, over de motivatie voor de samenwerking met Rugby Nederland: ‘Ziggo Sport besteedt veel aandacht aan Nederlandse topsport. We vinden het belangrijk dat de wedstrijden van de teams en atleten van TeamNL live in beeld komen, zodat de Nederlandse sportliefhebbers dat kunnen volgen. Dit jaar zenden wij competities, toernooien, EK’s en WK’s uit van de Oranje-teams in handbal, atletiek, hockey, volleybal, beachvolleybal en basketbal. We vinden het geweldig dat we naast al het internationale rugby nu ook de wedstrijden van Nederland XV uitzenden.’
Meredith ziet een belangrijke rol voor deze samenwerking in het realiseren van de ambities van de bond: ‘Onze doelstelling is deelname aan het WK Rugby in 2027. Inmiddels stromen er steeds meer veelbelovende talenten uit de Nederlandse Rugby Academy’s. Zij werken dagelijks hard aan het verbeteren van hun rugby-skills. Door de samenwerking met Ziggo Sport hopen we de verdere professionalisering van het rugby in Nederland een positieve impuls te geven. Wij hebben er heel veel zin in!’
Foto: Dennis van de Sande