De nationale schaatsteams langebaan, shorttrack, kunstrijden en inline-skaten alsmede KNSB Jong Oranje zullen de komende vier jaar in kleding van Fila schaatsen.
Dat maakten KNSB en Fila vanmiddag bekend bij de ondertekening van het vierjarige contract. Dat gebeurde onder de Nachtwacht in het Rijksmuseum in Amsterdam,waar tevens de nieuwe nationale kledinglijn en het wedstrijdpak van de KNSB werden onthuld.
In het Rijksmuseum maakte Fila ook bekend dat het bedrijf een persoonlijk sponsorschap heeft afgesloten met Sven Kramer. De Fries wordt brand ambassador van Fila.
Fila volgt bij de KNSB Craft op, dat vanaf het voorjaar 2010 overall kledingsponsor was van de Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijders Bond. Daarvoor leverde Nike de kleding voor de nationale selectie langebaan en was Craft sponsor van de KNSB teams.
Fila is van origine een Italiaans merk, dat in 2007 door een Koreaans bedrijf werd overgenomen, waardoor dit bedrijf in één klap het grootste Zuid-Koreaanse sportkledingmerk werd. Het contact tussen KNSB en Fila kwam tot stand via SportConfex, dat al een aantal jaren de wedstrijdpakken voor de schaatsers en inline-skaters produceert.
"Bert van der Tuuk, de directeur van SportConfex, wees ons op Fila”, laat Arie Koops, directeur Sport van de KNSB, weten. Omdat zij ook kleding in licentieverkopen en wij als KNSB onze eigen lijn willen door ontwikkelen, was Fila erg interessant voor ons. We zijn dan ook enorm blij met dit vierjarig contract tot en met de Winterspelen in Pyeong Chang in 2018.”
Gene Yoon, CEO van Fila, denkt dat Fila en KNSB veel voor elkaar kunnen betekenen: "Nederland is natuurlijk een groot schaatsland vanuit het langebaanschaatsen, maar de Nederlanders doen ook sinds een aantal jaren mee met de wereldtop shorttrack.Daarnaast heeft Nederland uitzonderlijk gepresteerd op de Olympische Spelen in Sotsji. De exposure die alleen al de Olympische Winterspelen een kledingsponsor biedt is gigantisch. Vandaar dat we ook een overeenkomst hebben tot medio 2018. We hopen natuurlijk met de exposure die we krijgen een breed Nederlands publiek te interesseren in onze kleding.”
Fila gaat alle presentatiekleding en onderkleding verzorgen voor alle nationale selecties en Jong Oranje ploegen en de wedstrijdkleding met uitzondering van de wedstrijdkleding bij het kunstrijden. De marathon valt ook buiten de afspraken. Koops: "Natuurlijk staat buiten kijf dat de producten kwalitatief top moeten zijn en moeten voldoen aan de wensen van de topsporters. Maar omdat we al jaren met SportConfex samenwerken en zij de kleding onder de naam Fila gaan produceren, hebben wij alle vertrouwen in de samenwerking met beide partijen.”
De nieuwe nationale kledinglijn en daarmee ook het wedstrijdpak kan op instemming rekenen van de topschaatsers. Namens de Vereniging voor Professioneel Schaatsen (VPS) laat Martijn Kabbes, commercieel manager bij Team Corendon, weten: "Het is een compleet nieuwe stijl en die past bij het schaatsen anno 2014. Meer trendy. Meer stijlvol. Aan onze wensen met betrekking tot een uitbreiding van het aantal beschikbare logo’s is voldaan, evenals aan de meer neutrale ondergrond van het pak. De keuze van de kleurstelling is een kwestie van persoonlijke smaak. Belangrijk aspect is echter dat de atleten hebben aangegeven zich happy te voelen bij deze lijn, aangezien zij er in moeten gaan schitteren.”
De bedoeling is dat er ook een merchandise schaatslijn zal komen. Yoon: "Die intentie is er zeker,maar dit zullen we de komende periode nog verder gaan ontwikkelen. Belangrijkste is nu dat alle topsporters zo snel mogelijk alle kleding hebben.Dat heeft voor nu onze de prioriteit.”