Essent stopt na het voetbalseizoen 2016/2017 als hoofdsponsor van FC Groningen en zal daarmee verdwijnen van het shirt van de club. Het energiebedrijf is dan zes jaar verbonden geweest aan de voetbalclub uit Groningen.
FC Groningen gaat op zoek naar een opvolger van Essent als nieuwe partner. RWE, moederbedrijf van Essent, blijft na de zomer van 2017 aan FC Groningen verbonden. Energiedirect.nl, een andere dochter van RWE, verbond zich onlangs als hoofdsponsor aan PSV als opvolger van Philips.
Chief Commercial Officer Patrick Lammers van Essent doet deze aankondiging met pijn in zijn hart: "FC Groningen en Essent passen goed bij elkaar. We hebben echt het maximale uit deze samenwerking gehaald. Al onze gestelde doelen zijn nu bereikt en dat is het moment om afscheid van elkaar te nemen. Wij vinden ons sponsorship van FC Groningen dan ook geslaagd en dankende club en fans daarvoor.”
Het moederbedrijf van Essent, RWE, wordt een van de founders van het nieuw te realiseren Topsport zorgcentrum op Sportpark Corpus den Hoorn. RWE zal zich vooral op de functies richten, die het ultramoderne en multifunctionele gebouw kan bieden aan de breedtesport in Noord-Nederland. Vanuit de Energy Valley Topclub worden de duurzame en groene ambities van FC Groningen gerealiseerd en RWE blijft hiervan dus ook na medio 2017 onderdeel uitmaken.
Commercieel directeur Robbert Klaver van FC Groningen respecteert de keuze van Essent om met de naam van het groen-witte shirt te verdwijnen. Hij is tegelijkertijd heel dankbaar voor de samenwerking in de afgelopen jaren en is er van overtuigd dat beide partijen zich ten volle zullen inspannen ook van het komende laatste contractjaar van het partnership een succes te maken.
"Met Essent hebben wij al vijf jaar lang een geweldige shirtsponsor en een zeer betrokken partner. Ook komend seizoen zal de naam van Essent nog op het shirt zichtbaar zijn en zal onze intensieve band worden voortgezet.”
Essent prijkt met de naam op het shirt van FC Groningen en is ook nadrukkelijk zichtbaar in het stadion. Club en energiebedrijf werken gezamenlijk intensief aan de groene en duurzame ambities van FC Groningen in Euroborg. Zo voorziet Essent de club onder meer van groene stroom en groen gas voor onder meer het wagenpark, maakt zij elektrisch vervoer mogelijk en werkt zij aan warmte-koudeopslag. Bovendien heeft het energieconcern al een belangrijke bijdrage geleverd aan de verduurzaming van het stadion door middel van de zonnecentrale op het dak van het Euroborg-complex, waarop 1.100 zonnepanelen liggen.
Klaver vervolgt: "Het zegt veel over onze verstandhouding dat we ondanks de doorlopende overeenkomst nu al de mogelijkheid krijgen ons op de markt te oriënteren op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor vanaf het seizoen 2017/2018. Wij zijn er trots op dat de naam van een sterk en gerenommeerd merk als Essent straks zes jaar lang op onze mooie shirts heeft geprijkt en middels moederbedrijf RWE ook daarna aan ons verbonden zal blijven. In deze periode hebben wij gezamenlijk mooie historische momenten mogen beleven, met tot nu toe als absoluut hoogtepunt de winst van de KNVB-beker in 2015.”
Patrick Lammers roemt partner FC Groningen. "Naast naamgeving op het shirt hebben we samen ook gewerkt aan het groene en duurzame profiel van beide organisaties, door onder meer het dak van stadion Euroborg te voorzien van zonnepanelen. En natuurlijk zijn er de sportieve successen, met als voorlopig hoogtepunt het winnen van de KNVB-beker in het seizoen 2014/2015 en daarmee het behalen van Europees voetbal. FC Groningen is de Trots van het Noorden en een financieel gezonde club. Daarnaast heeft de club een goede bedrijfsvoering en grote sportieve ambities. Essent is er dan ook van overtuigd dat FC Groningen snel een nieuwe hoofdsponsor aan zich zal weten te binden.”