Budweiser, onderdeel van Bierbrouwerij AB InBev, neemt de komende jaren bij Ajax de plaats in van AB InBev biermerk Jupiler.
Budweiser sluit een zesjarig contract met de Amsterdamse club tot medio 2025. Het contract met Jupiler / AB InBev zou volgend jaar aflopen en is nu dus opengebroken met Budweiser als vertegenwoordigend merk. Budweiser zou 12 miljoen euro gaan betalen in zes jaar. Met de deal wordt Budweiser naast Ziggo, adidas, Iconix en ABN AMRO een van de vijf grootste sponsors van de club. Eerder dit jaar werd het contract met Ziggo verbeterd en verlengd tot en met 2022. De basisfee van Ziggo is daarbij hoger dan de fee van 8 miljoen per jaar in de afgelopen periode. Afgelopen 1 juli ging het verbeterde contract met adidas in dat loopt tot medio 2025 en naar schatting een totale waarde heeft van 50 miljoen euro. Iconix is tot medio 2028 partner van Ajax. ABN AMRO moet komend jaar beslissen of men sponsor van de club blijft.
Maandag liet AB InBev weten dat het groot Budweiser zou gaan introduceren in Nederland. In onze nieuwsbrief van dinsdag 23 juli lieten we al doorschemeren dat er ook op sponsorgebied grote stappen gezet zouden worden. Budweiser is in Amerika de grootste sponsor op sportgebied met contracten met de NBA, MLB en NASCAR. Vorig jaar werd Budweiser het officiële bier van de Premier League. Komende periode zal Budweiser met meer clubs deals gaan afsluiten, maar Ajax is nu de eerste.
Nicolas Bartholomeeusen, algemeen directeur van Bierbrouwerij AB InBev Nederland, de merkeigenaar van het merk Bud: ‘Bud is in de Verenigde Staten al onlosmakelijk verbonden met sportbeleving. Het hoofdmerk Budweiser is het officiële bier bij de FIFA World Cup 2022. Ajax staat wereldwijd bekend om talent en creativiteit. Het gaat daarbij om het verwezenlijken van je dromen, dat staat dicht bij de merkwaarden van Bud. Met de keuze van Budweiser in de VS om bijvoorbeeld vrouwenvoetbal op zowel land- als clubniveau te ondersteunen laten we zien dat we ook gaan voor waarden buiten het veld, wij gaan voor clubs en leagues met die ambitie.’
Door het partnership van Bud krijgt de langlopende samenwerking tussen Ajax en Bierbrouwerij AB InBev een vervolg. Het sponsorcontract is verlengd tot 30 juni 2025. Menno Geelen, commercieel directeur van Ajax: ‘Tijdens de gesprekken met AB InBev kwamen we al snel tot de conclusie dat Ajax en Bud veel overeenkomstige waarden hebben. Dat een gerenommeerd merk als Bud zich langdurig aan ons verbindt, biedt veel nieuwe kansen. Nadat we eerder al de samenwerking met adidas en Ziggo langdurig hebben verlengd, is ook dit verbeterde contract een bevestiging dat we geloven in duurzame partnerships.’
De samenwerking tussen Ajax en Bud past in de wereldwijde sponsorstrategie van het biermerk, waarbinnen ook de FIFA World Cup 2022, het nationaal vrouwenteam van de VS en diverse Amerikaanse sportbonden zoals de MLB vallen.