In 2017 werd de eerste editie van de BinckBank Tour gereden, de enige meerdaagse UCI WorldTour wielerwedstrijd in Nederland en België. BinckBank besloot begin 2017 om naamgever en hoofdsponsor te worden van de grootste wielerronde van de Benelux, die daarvoor bekend was onder de naam Eneco Tour. Na een succesvolle eerste editie, activeert BinckBank dit jaar nog nadrukkelijker haar betrokkenheid bij het evenement, dat start op 13 augustus en wordt georganiseerd door het evenementen- en sportmarketingbureau Golazo Sports.
"We willen een bredere financiële instelling worden voor een breder publiek”, zegt Daniël Oosterwaal, marketingmanager bij Binck Nederland. "Sponsoring is een instrument om onze naamsbekendheid te vergroten. We hebben welbewust voor wielrennen gekozen. Veel van onze klanten houden van wielrennen en een groot deel daarvan beoefent de sport ook zelf. We zijn nog een jonge bank, gestart in Nederland maar inmiddels ook al jaren actief in België, Frankrijk, Italië en Spanje, landen waar wielrennen een grote sport is. We brengen onze naam op een opvallende manier onder de aandacht en kunnen de etappes in Nederland en België ook gebruiken voor relatiemarketing."
"Wielrennen is een toegankelijke sport, maar wij kunnen de liefhebbers nog dichterbij brengen. Door mee te rijden met volgauto’s, als VIP een kijkje achter de schermen te krijgen of zelf mee te doen aan een wedstrijd op het officiële parcours. We hadden vorig jaar een droomstart, met geweldige etappewinnaars zoals Peter Sagan, Tom Dumoulin als eindwinnaar, met veel zichtbaarheid en klanten die unieke ervaringen beleefden."
Uitgebreide activatie
Vorig jaar was er een korte voorbereidingstijd doordat de samenwerking laat tot stand kwam. Dit jaar pakt BinckBank door met een uitgebreid activatieprogramma. Een nieuwe communicatiestrategie, meer zichtbaarheid en extra evenementen moeten zorgen voor een grotere naamsbekendheid en de betrokkenheid bij wielerliefhebbers verder vergroten. "In plaats van een korte piek in berichtgeving rondom de koers, communiceren we nu het gehele wielerseizoen en brengen we op allerlei manieren onze betrokkenheid tot uiting”, legt Oosterwaal uit.
"Een van onze doelen is de betrokkenheid van de mensen uit de regio’s waar de etappes plaatsvinden te vergroten. Dat doen we onder meer door nauw samen te werken met lokale overheden en lokale media, maar ook door gebruik te maken van geo-targetting op social media, zodat we mensen zo gericht mogelijk kunnen laten weten dat alle UCI World Tour-teams met de beste wielrenners ter wereld bij jou in de buurt aan de start verschijnen."
Voor BinckBank is behalve zichtbaarheid ook relevantie een belangrijke pijler. De bank wil ook iets betekenen voor zowel actieve als passieve wielerliefhebbers. Oosterwaal: "We zijn supporter van wielrennen en hebben ons verbonden aan de Avondetappe van de NOS. De vele kijkers van dat programma behoren tot onze doelgroep. En twee weken na de finish in Parijs start de BinckBank Tour in Heerenveen."
Meer dan een miljoen mensen stappen in Nederland regelmatig op hun wielrenfiets of mountainbike. Ook voor deze groep heeft BinckBank een activatieprogramma ontwikkeld. Oosterwaal: "We zijn ook supporter van wielrenners en zijn onder meer sponsor geworden van de Cycle Tour Amsterdam. Professionele mecaniciens controleerden je fiets bij de Binck Bikecheck. En er waren in het parcours twee Binck Turbo Sprints met een prijs voor de snelste sprinters. Tijdens de BinckBank Tour organiseren we drie evenementen voor de liefhebbers: een toertocht op de dag van de ploegenpresentatie (zondag 12 augustus) in Bolsward. Een ploegentijdrit op dinsdag 14 augustus in Venray. En een individuele klimtijdrit op de finaledag (zondag 19 augustus) bij de start van de etappe in Les Lacs de l’Eau d’Heures in België. Daarmee geven we liefhebbers de kans te rijden op het officiële wedstrijdparcours en zich voor even een echte wielerprof te voelen. We hebben ook hier de Binck Bikecheck. Onze ambassadeurs Eddy Planckaert en Maarten Tjallingii zijn aanwezig om insider-tips te geven. Ook sponsoren we de finishfoto en er is een bezemwagen die helpt als je pech hebt.”
Strava daagt je uit
Samen met Golazo Sports ontwikkelde BinckBank een uitgebreide social media-strategie, die vanaf de start van het wielerseizoen is begonnen, onder meer tijdens de Vlaamse voorjaarsklassiekers en de Tour de France. Ook is er een samenwerking aangegaan met Strava, dat de afgelopen jaren is uitgegroeid tot hét platform voor wielrenners. BinckBank bedacht een activatie op Strava. "Als je relevant wilt zijn voor wielerliefhebbers moet je iets met Strava doen”, benadrukt Oosterwaal. "We hebben de BinckBank Tour Club op Strava opgericht en een challenge uitgeschreven. Als je tussen 1 juli en 31 juli minimaal 1.125 kilometer aflegde – ongeveer dezelfde afstand als de BinckBank Tour – maak je kans op een gesigneerd shirt van een BinckBank etappewinnaar in 2018. De Top 3 bij de mannen en de vrouwen krijgt zo'n gesigneerde trui.”
BinckBank is nog tot en met 2021 hoofdsponsor en naamgever van het wielerevenement. De komende jaren wil de bank een nog grotere rol spelen voor Nederlandse en Belgische wielerliefhebbers. "Er zijn veel parallellen tussen wielrenners en beleggers. We hebben een groeistrategie ontwikkeld, waarbij bekendheid bij de doelgroep moet worden omgezet in merkvoorkeur. We willen met de potentiële klanten onder de wielerliefhebbers in gesprek komen. We organiseren twee maanden na afloop van de BinckBank Tour in Friesland en Limburg een evenement over beleggen en wielrennen. We gaan ook verder met de uitbouw van ons activatieprogramma gericht op de actieve fietser. Sponsoring is een interessante en kostenefficiënte manier om ons merk op een onderscheidende wijze onder de aandacht te brengen”, besluit Oosterwaal.
De BinckBankTour vindt dit jaar plaats van 13 tot en met 19 augustus. Op zondag 12 augustus is de ploegenpresentatie in Bolsward. Voor meer informatie: www.binckbanktour.nl, www.binck.nl en www.golazo.com .