Op 27 december vindt de officiële bevestiging plaats van het sponsorschap door Rabobank van de KNSB. Zoals eerder duidelijk was is Rabobank de komende vier jaar sponsor van de schaatsbond. De bank wil een structurele bijdrage leveren aan de ontwikkeling en vernieuwing van de schaatssport, met versterking van de lokale verenigingen als fundament.
Binnen de samenwerking met de KNSB richt Rabobank zich vooral op het jeugdschaatsen en talentontwikkeling.Het is een uitbreiding op het huidige sponsorcontract van Rabobank met TeamNL en wordt geactiveerd met het nieuwe foodconcept Koek&Zopie 2050.
De officiële aftrap van het partnerschap vindt plaats op donderdag 27 december bij het IJSTIJD! Festival, op en rond de tijdelijke ijsbaan Bussum op IJs. Olympisch kampioene Yvonne van Gennip geeft daarbij een schaatsclinic aan de lokale jeugd. Zij doet dat als ambassadeur van IJSTIJD!, een brede samenwerking van onder meer KNSB, Rabobank, KPN en de VKN-kunstijsbanen om de jeugd weer (vaker) aan het schaatsen te krijgen.
Binnen het jeugdschaatsplan IJSTIJD! spelen scholen en lokale schaatsclubs een grote rol. Vanuit haar verenigingsprogramma ondersteunt Rabobank IJSTIJD! met groot enthousiasme. Tom van Kuyk, sponsorstrateeg van Rabobank: “Binnen dit nieuwe partnership willen wij van toegevoegde waarde zijn voor lokale schaatsverenigingen en de Regionale Talentencentra, waar de toppers van de toekomst beginnen en worden opgeleid. Natuurlijk zijn we enorm trots dat Rabobank de komende vier jaar haar bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van schaatstoppers in de dop.”
Rabobank heeft, zoals schaatsfans al konden zien, ook de langebaanwedstrijden van de Holland Cup omarmd. En via het partnership met TeamNL steunt de bank reeds de nationale shorttrackselectie.
“Het is een heel natuurlijke match: Rabobank die het oer-Nederlandse schaatsen sponsort”, zegt Herman de Haan, directeur-bestuurder van de KNSB. “Wij zijn vooral blij dat Rabobank de breedtesport, het jeugdschaatsen en de talentenontwikkeling ondersteunt. Hoe meer kinderen plezier aan schaatsen beleven, hoe meer talenten er opstaan, waardoor we als schaatsland bij de wereldtop kunnen blijven behoren."
Tijdens het IJSTIJD! Festival in Bussum presenteert Rabobank ook zijn Koek&Zopie 2050. Met dat nieuwe foodconcept laat de bank op winterse wijze hoe het voedsel van de toekomst eruitziet. Hierbij staan regionale productie, minder vlees en geen verspilling centraal. “Duurzame voeding is een belangrijk thema voor Rabobank”, aldus Van Kuyk. “Samen met de KNSB willen we gezonde voeding voor heel Nederland beschikbaar maken. De invulling van deze samenwerking sluit perfect aan bij ons Kickstart Food programma.”
Koek&Zopie 2050 is de komende maanden vaker te zien bij tijdelijke IJSTIJD!-banen en grote schaatsevenementen.