Alibaba sluit TOP partnership met IOC

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en Alibaba Group hebben een wereldwijd partnership afgesloten tot en met 2028.

Als deelnemer aan het The Olympic Partner (TOP) sponsorprogramma wordt Alibaba de officiële "Cloud Services” en "E-Commerce Platform Services” partner. Bovendien wordt men Founding Partner van het Olympic Channel.;Het partnership werd bekendgemaakt tijdens het World Economic Forum in Davos.

Thomas Bach, President van het IOC, zei: "In deze nieuwe digitale wereld heeft Alibaba de unieke positie om het IOC te helpen in het verwezenlijken van een groot aantal doelstellingen uit de Olympic Agenda 2020 en de wereldwijde ontwikkeling van de digitale mogelijkheden van het IOC."

Via het partnership zal Alibaba’s bijdrage aan het IOC bestaan uit een cloud computing infrastructuur en cloud diensten om de Olympische Spelen meer efficiënt en veiliger te laten verlopen, inclusief de ondersteuning van de analyse van big data.Daarnaast zal er een global e-commerce platform opgezet worden voor de Olympische stakeholders om hen te verbinden met fans die op zoek zijn naar officiële Olympische gelicenseerde producten."

Alibaba is trots om de digitale transformatie van het Internationale Olympisch Comité te versterken. En brengt onze ambitie om 2 miljard klanten te bedienen dichterbij,; game-changing digital transformation", zei Daniel Zhang, Chief Executive Officer van de Alibaba Group.
Alibaba is het eerste bedrijf dat een partnership met het IOC afsluit tot en met 2028 en het eerste Chinese bedrijf dat zich verbind aan de Winterspelen in 2022 in Beijing. TOP-partners betalen gemiddeld ongeveer 25 miljoen euro per jaar.