Dit jaar zetten we met Sponsorreport in de rubriek ‘Sport in bedrijf’ op regelmatige basis de (media)partners, bonden en suppliers van NOC*NSF in de spotlight. Hoe gebruiken zij de kracht van sport, hoe activeren ze de samenwerking en hoe kijken ze naar de toekomst? In de vijfde aflevering een interview met Rhian Ket, partnership manager voor het AD bij DPG Media. "We laten 24 uur per dag, 365 dagen in het jaar sport zien."
Wat is de meerwaarde van het partnership met NOC*NSF voor AD?
“Voor de redacties van het AD en de zeven regiotitels is sport een van de belangrijkste pijlers binnen hun journalistieke verslaglegging. NOC*NSF neemt als de koepelorganisatie voor de sport in Nederland een centrale plaats in dat sportlandschap in. Het partnership heeft niet meteen directe consequenties voor de journalistieke benadering van NOC*NSF en de sporters. De redactie is en blijft onder alle omstandigheden onafhankelijk opereren. Maar intern bij AD zeggen we altijd: ‘wij houden van sport’. In dat opzicht is het natuurlijk mooi om te zien dat we samen optrekken met de belangrijkste sportpartijen van Nederland."
Hoe gebruiken jullie de kracht van sport in jullie marketingcommunicatie?
“Sport is ons marketingmiddel! AD Sportwereld is de nummer 1 sportkrant van Nederland, met in combinatie met de regiotitels zo’n 1 miljoen abonnees en dagelijks meer dan 3,5 miljoenen unieke online bezoekers. We laten 24 uur per dag, 365 dagen in het jaar sport zien; via artikelen, video’s en podcasts. We hebben samen met NOC*NSF veel videocontent gemaakt waarbij TeamNL en de Nederlandse sport goed in beeld worden gebracht. Een voorbeeld is de ‘Oranje Boven’-samenwerking die we afgelopen spelen hebben opgezet met NOC*NSF, Nederlandse Loterij en KLM waarbij we sporters van TeamNL op de terugweg van de Olympische Spelen in de lucht uitgebreid hebben gesproken over hun belevingen in Tokio. Via StudioNL zijn we bij veel WK’s en EK’s aanwezig om daar verslag van te doen. Rondom grote sportevenementen organiseren wij games om onze lezers te entertainen. We zien dat mensen speciaal naar onze titels komen om sport te consumeren.”
Voor ons is het meer de associatie met TeamNL die meerwaarde oplevert dan het extra bereik dat we genereren
De samenwerking met NOC*NSF is met DPG Media, en loopt met name via het AD. Kunnen andere titels ook gebruik maken van de samenwerking?
"DPG Media heeft meer dan 50 mediatitels die NOC*NSF kan gebruiken voor haar eigen communicatie en/of die van haar partners. Daar zit voor hen de kracht van de samenwerking. Binnen DPG Media worden het AD en de regiotitels naar voren geschoven om de associatie met sport te leggen. Door de recente acquisitie van Sanoma neemt Nu.nl inmiddels ook een steeds sterkere positie binnen ons portfolio in. Nu.nl richt zich vooral op het feitelijke sportnieuws dat snel gelezen kan worden en AD brengt daar met bijvoorbeeld podcasts en via columnisten als Thijs Zonneveld, Hugo Borst en Sjoerd Mossou diepgang in.”
Hoe kijken jullie terug op de afgelopen sportzomer en wat zijn de verwachtingen voor Beijing?
“Door de vele grote evenementen was het voor ons een succesvolle sportzomer. Het was voor de journalisten soms wel een uitdaging, zeker in Tokio met alle restricties die daar waren. Het betekende veel improviseren om toch de interviews met de sporters te kunnen doen. Bij de Winterspelen in Beijing zal het waarschijnlijk nog strenger zijn dan in Tokio. We zullen er aanwezig zijn, maar sfeerportretten met sporters maken zal een stuk moeilijker worden.”
Welk extra bereik hebben jullie gegenereerd via het partnership met NOC*NSF?
“We bereiken met onze verschillende titels al zo’n 90% van alle Nederlanders. Voor ons is het meer de associatie met TeamNL die meerwaarde oplevert dan het extra bereik dat we genereren. Wij zien onszelf meer als een aanvulling op het bereik van TeamNL, waardoor de samenwerking interessanter wordt voor beide partijen.”
“We zagen rond de spelen in Tokio, waar veel wedstrijden ’s nachts plaatsvonden, dat mensen zich ’s ochtends graag snel wilden laten informeren over wat er die nacht was gebeurd. Daar hebben we op ingespeeld met video’s en podcasts met de hoogtepunten van de nacht en nabeschouwingen die snel het relevante nieuws lieten zien. Daar werd veel gebruik van gemaakt.”
We werken graag samen met de sportbonden en kijken voortdurend welke mogelijkheden er zijn
AD heeft aanvullend op het NOC*NSF-partnership ook mediapartnerships met een aantal sportbonden, zoals KNVB, KNLTB, Nevobo en Atletiekunie. Waarom die samenwerkingen?
“Die samenwerkingen zijn allemaal wat verschillend ingericht. De ene bond richt zich bijvoorbeeld meer op het creëren van zichtbaarheid terwijl een andere bond zoekt naar een aanwas van leden of een nieuwe doelgroep. Soms is het om aandacht te vragen voor een EK of WK waarvoor men tickets wil verkopen of wordt er samen met de bond een special gemaakt. We kijken goed waar de belangstelling van onze lezers naar toe gaat en wat voor hen interessant is. We werken graag samen met de sportbonden en kijken voortdurend welke mogelijkheden er zijn en met welke bonden we de samenwerking kunnen uitbreiden.”
Welk initiatief in sport verdient volgens jou extra waardering?
“Al de vrijwilligers die bij sportclubs werkzaam zijn verdienen wat ons betreft zeker waardering. Maar ik wil ook waardering uitspreken voor wat Jumbo-Visma doet met de jeugdteams in schaatsen en wielrennen, waarbij ze de beginnende sporters een professionele begeleiding geven. Dat geldt ook voor een initiatief als talentNED waar jonge talentvolle Nederlandse sporters worden voorbereid. Dat zijn initiatieven die extra aandacht verdienen.”
Lees hier de voorgaande afleveringen van Sport in Bedrijf:
Missie H2
FILA
Nederlandse Loterij
Rabobank